I stedet for både at have en kalk- og møgspreder stående i maskinhuset, har Bredebro Maskinstation i Sønderjylland valgt en løsning med to spreder i én maskine.

- Vi søgte en universalspreder, som kunne udgøre det for både spredning af kalk og møg, og efter flere prøvekørsler faldt valget ud til grønt tysk fordel, fortæller Otto Bossen, indehaver af Bredebro Maskinstation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At valget faldt på den tyske Bergmann-spreder, skyldes dels et godt spredebillede af selv sværere materialer, men også det faktum, at sprederen selv kan dossere kalkspredning ud fra udbyttekort, som modtages fra planteavlskonsulenten.

Og de to nye spreder er flittigt blevet brugt på maskinstationen, som i 2014 kørt over 1.700 læs ud pr. spreder.

Konsulent sender mail

Det endte med to Bergmann TSW6240 spredere, som rummer 24 ton og er udstyret med ISO-BUS styring.

- Der er ingen omstilling af sprederne mellem kalk og staldgødning, og det gør dem endnu mere fleksible, påpeger Otto Bossen.

Når sprederne kører kalk, så sker det ret præcist udfra udbyttekort, som markkonsulenten allerede har gjort klar.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Konsulenten sender blot en mail, med informationer om kalkspredningen og de forskellige doseringer på marken, og vi lægger kortene ind i traktorens terminal, og kalkspredningen er klar.

- Spredningen kan foregår efter kubikmeter pr. hektar eller ton pr. hektar, og vi indtaster vægtfylden for det kalk vi kører med, og derefter kalibrer sprederen sig selv ind, og spredarbejdet kan påbegyndes, fortæller Henrik Oksen, som er den ene af de faste chauffør på Bergmann-sprederne.

Maskinstation roser spredebilledet efter sprederen, og da Maskinbladet var forbi spredeholdet i foråret 2015 blev der kørt dybstørrelse ud, og det havde sprederne intet problem i at fordele jævnt over marken.

Alt i traktorens terminal

At sprederne er med ISO-BUS betyder, at maskinstations John Deere-traktorer opkobler styringen af sprederen i John Deeres integrerede terminal i højrearmlæn.

- Det er ikke kun vores Bergmann-spreder, som vi har koblet til traktoren med ISO-BUS. Det gælder eksempelvis også vores Pöttinger snittervogn, som vi også styre direkte på højrearmlæn, og det er en stor fornøjelse i det daglige, fortæller Henrik Oksen

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kortlægning giver tryghed

Maskinstationen har også valgt at monterer John Deere 2630-terminal i traktoren, hvor autostyringen overvåges. Autostyringen kan styres fra samme terminal, men for at gøre det lettere for chaufførne, så kører det i en skærm for sig selv.

Det skyldes også, at samtlige marker hos maskinstationskunder er kortlagt med John Deeres autostyring.

- Det betyder, at ligegyldigt hvilken kunde vi kører hos, så har vi alle hans marker optegnet i samtlige traktorer, og der kommer aldrig misforståelser omkring hvilke marker der eksempelvis skal have kalk eller staldgødning, fortæller Henrik Oksen.

Samtlige traktorer på Bredebro Maskinstation er fra John Deere og er udstyret med John Deere AutoTrac, som er John Deeres egen autostyring, og derfor er der også den udskrevne regel om, at hvis der kommer en mark, som ikke allerede ligger i maskinstations database, så optegnes den, og markkortene for de enkelte kunder deles derefter med de andre enheder.

- Det giver også en god tryghed overfor kunderne, at vi har alle deres marker tegnet og, og skrevet noter om eksempelvis bløde huller, brønde, som ikke er lette at se eller lignende. Det betyder også, at det er lettere for en afløser, at komme på et sæt en aften og fortsætte arbejde på måske en mark chaufføren ikke kender, fortæller Otto Bossen.