Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Snild gyllevogn med enorm kapacitet

Af Morten Damsgaard, mod@fbg.dk - 22. feb. 2016 KL. 14:27

  • ww185732_1
  • ww185732_2
  • ww185732_3
  • ww185732_4
  • ww185732_5
  • ww185732_6
  • ww185732_7
  • ww185732_8
  • ww185732_9
  • ww185732_10
  • ww185732_11
  • ww185732_12
  • ww185732_13
  • ww185732_14
  • ww185732_15

Den trinløse Vredo 5518 kommer på markedet til sæson 2017. Tysk maskinstation har allerede kørt 120.000 kubikmeter gylle ud med maskinen i 2015.

TYSKLAND Med tidlig forårsol i ryggen lyder der en brummen fra den otte cylindrede Deutz-motor. Ud af den tyske landsby, Niebüll, kommer den røde og gule selvkørende gyllevogn susende med 50 kilometer i timen.

En bil med trailer er parkeret i den ene side af vejen, men uden at sænke hastigheden, trækker chaufføren let til venstre i rattet, og til trods for det knap 25 ton tunge og 12 meter lange køretøj, passerer forhindringen let med 50 kilometer i timen.

citat startcitat start

Kapaciteten ligger realistisk på 160 kubikmeter i timen, men vi har kørt op til 200 kubikmeter ud i timen.

- Simon Jensen, tysk maskinstationsejer

citat slutcitat slut

Den nye Vredo 5518-3 er netop kommet på markedet, og forventes til Danmark til sæson 2017. Der er tale om en helt ny maskine, som ikke bare er faceliftet. Den nye 5518-3, er en helt ny tre akslet maskine i en rammeopbygning, som rummer 32 kubikmeter gyllebeholder af glasfiber, ny kabine, integreret lufttryksregulering af samtlige hjul, trepunktslift og trinløs transmission - udviklet af Vredo.

Den hollandske producent af gyllegrej viser med andre ord en helt ny generation af de selvkørende Vredo-maskiner med model 5518.

Snild maskine

Maskinbladet har besøgt maskinstation Joachim Jensen i den nordtyske by Niebüll, som i sæson 2015 har kørt test med den nye Vredo 5518 på tre aksler.

- Vi er rigtig godt tilfredse med maskinen, fortæller Simon Jensen, som er medindehaver af den familieejede maskinstation, som beskæftiger 25 fastansatte medarbejde plus afløsere i sæsonen.

Maskinstationen har blandt andet specialiseret sig i gyllehåndtering, hvor der hvert år udbringes op mod 900.000 kubikmeter gylle med seks gyllevogne, en slangeudlægger monteret på traktor og med den selvkørende Vredo. Derudover flyttes der gylle hele sæsonen igennem mellem biogas-anlæg og lokale landmænd.

- Maskinen er blevet meget populær blandt vores kunder, og det skyldes flere ting, fortæller Simon Jensen, og fremhæver lavt marktryk, mulighed for dogwalk, Bomech slæbeskærsbom, som er monteret på maskinen, samt de snilde køreegenskaber:

- Maskinen vender nærmest rundt på en tallerken, fortæller den daglige chauffør på maskinen, Oke Storm.

Og under Maskinbladets besøg, bliver vi også klar over, at der er hold i argumenterne:

Fra en meget smal vej og ind på en mark med en meget smal indkørsel, drejer Vredo'en ind uden problemer.

Samtlige af maskinens tre aksler drejer, og det giver ikke kun en snild maskine på vejen, men den tyske maskinstation fortæller også, at når der køres i plejespor i kornmarker, så kan maskinen holde sig inden for sporerne hele tiden, og der er ingen hjul, som kører uden for sporene, som var det en traktor og gyllevogn der kørte.

De tre aksler leveres fra OMSI, og er hydraulisk affjedrede med niveauregulering, hvilket giver de høje køreegenskaber, selv med høj hastighed på landevejen.

Tager et helt læs

Da maskinstationen fik den nye Vredo 5518-3, var det den første selvkørende gyllevogn på maskinstationen:

- Vi kører med Zunhammer gyllevogne, men da en 27 kubikmeter gyllevogn væltede i 2013, skulle vi se os om efter et andet køretøj, fortæller Simon Jensen.

Da maskinstationen ankom på Agritechnica i 2013, så de den nye Vredo 5518 på 32 kubikmeter, og så straks mulighederne:

- Jeg ville gerne have en selvkørende gyllevogn, som kan tage ét helt læs fra mine lastbil-trailere, og samtidigt være hurtig og snild på marken, og Vredo'en har levet hundrede procent op til vores forventninger.

Vredo'en er udstyret med et 10 tommer rør til læsning af gylle, hvor en Vogelsang pumpe med 12.000 liter/min kapacitet fylder de 32 kubikmeter på 2,5 minutter.

Den selvkørende gyllevogn skyder fylderøret ud, og tankegangen er, at lastbilen bliver på vejen, mens Vredo'en kører til kanten af marken, og skyder fylderøret ud, og suger fra gylletraileren ved hjælp af en tragtløsning.

200 kubikmeter

- Hvis vi brugte en traktor med et fyldetårn, så skulle traktoren helt ud af eventuelle plejespor for at fyldes op.

Med denne suge-løsning fra det udskydelige fyldetårn, så kan Vredo'en blive i plejesporet og forsætte lige ud mod vejen, hvor lastbilen venter. Når den er fyldt med gylle bakkes der blot, inden der svinges over i næste plejespor - uden at køre unødvendigt på græsmarken, eller køre unødvendigt korn ned, forklarer Simon Jensen, som altid holder maskinen på marken, og sørger for at lastbiler holder den kørende.

- Det er realistisk at nå 160 kubikmeter i timen, men hvis det hele spiller, så har vi set dage med kapacitet på 200 kubikmeter i timen, fortæller Simon Jensen.

Han fortæller, at Vredo 5518-3 ikke bruger mindre diesel i timen end de øvrige gyllesæt, men da kapaciteten er meget høj, så er den meget billigere i brændstof pr. kubikmeter gylle sammenlignet med de øvrige sæt.

Flyder på marken

Med dogwalk-kørsel fordeles maskinens tryk over et langt større areal, og med mulighed for at ændre lufttrykket på maskinen, så forøges trædefladen betydeligt.

Der er monteret seks 900/60 R42 dæk på maskinen, og på marken sænkes lufttrykket helt ned til én bars tryk i hvert hjul.

- Maskinen flyder nærmest og fungerer som en gummibåd på bløde marker, fortæller den daglige chauffør på maskinen, og tilføjer, at maskinen ikke har sat fast endnu.

Generelt har den tyske maskinstation fokus på dæktryk, og foruden Vredo'en, så kan maskinstationen også regulere lufttrykket på maskinstations to største gyllevogne, som er to Zunhammer på 27 kubikmeter med tre aksler. Som trækdyr benyttes to JCB 8310 traktorer, som også har lufttryksregulering på samtlige fire hjul.

Gylle i majs

Når majsen skyder op ad jorden, så monteres Vredo 5518-3 med seks hjul, som har en dobbeltmontering af to hjul, som sidder med 75 centimeter afstand, så der kan køres mellem majsrækkerne.

- Det er et voldsomt populært koncept, og med under 20 kilometer til den danske grænse, så har vi kørt en del i Danmark for mange danske landmænd, og nedfældet gylle i majsen med Bomech slæbeskærsbommen, fortæller Simon Jensen.

Den tyske maskinstationsejer fremhæver, at den selvkørende gyllevogn laver langt mindre skader i både korn og majsmarker, da maskinen bliver i plejesporene, og følger sporene langt bedre på især forageret, hvor en traktor og gyllevogn, vil køre et langt større areal afgrøder ned, når den vender rundt.

Den 24 meter Bomech-bom får desuden stor ros af den tyske maskinstationsejer, som oplever en meget stor interesse fra de tyske landmænd.

- Den er væsentligt bedre end en græsmarknedfælder på især meget lave og bløde arealer, hvor en græsmarknedfælder vil skære græsmarken over og kan 'ødelægge' rodnettet, så vil slæbeskærsbommen blot trykke gyllen en smule i jorden, og ikke ødelægge marken. Desuden er kapaciteten høj, og vi har i 2015 kørt 65 procent af al gyllen ud i med Bomech-bommen.

Egen transmission

Vredo har selv udviklet den trinløse transmission, som lanceres i 5518-modellerne.

Transmissionen har fået navnet Vredo VVT600 og den er ret speciel i sin opbygning, idet den indeholder én pumpe og to motorer. Normalt bruges der én pumpe og én motor i en trinløs transmission.

Desuden indeholder transmissionen hele tre planethjul. Princippet i en trinløs transmission er, at man deler kraften efter motoren i et hydraulisk kredsløb og et mekanisk kredsløb, hvorefter man samler kræfterne igen. Her kan man benytte et planethjul til enten deling eller samling af kræfterne, men Vredo har valgt at bruge et planethjul både ved deling og samling.

Dette gør Vredo i stand til at overføre 13.300 Nm i transmissionen ved 2.900 motoromdrejninger.

Det tredje planethjul benyttes til at fordele kraftforholdet mellem foraksel og bagakslerne.

Planethjulet sørger for en kraftforskel på 35 procent til forhjulene og 65 procent til baghjulene. På den måde sikrer man, at der altid trækkes helt optimalt, og det hjul, der får lettest ved at rulle rundt, som ved fastkørsel, ikke sætter en stopper for fremdriften.

Vredo VT5518-3 trækker således på alle seks hjul.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame