Det var ventet, at de nye regler for hastighedsgrænserne for landbrugskøretøjer på vejnettet ville træde i kraft samtidig med loven - 1. juli. Hastighedsgrænsen stiger under visse betingelser fra 30 kilometer i timen til 40 kilometer i timen.

Men nu meddeles det fra myndighedernes side, at det først sker fra 1. januar, da man ikke før kan have de nye regler på plads, herunder krav til godkendelserne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg havde gerne set, at det var gået igennem til 1. juli,

Svend-Aage Stenholdt, færdselsgruppen

Det skuffer Svend-Aage Stenholdt fra Færdselsgruppen under Landbrug & Fødevarer:

- Det var lidt overraskende, for loven er jo vedtaget til 1. juli. Men bekendtgørelserne kan ikke være færdig før 1. januar. Jeg havde gerne set, at det var gået igennem til 1. juli, men jeg håber, at forsinkelsen betyder, at der laves en smidig og ikke bureaukratisk ordning, siger Svend-Aage Stenholdt til Maskinbladet.

Godkendelse pr. automatik

En ubureaukratisk ordning betyder for landbruget, at nye vogne og landbrugsmaskiner, der opfylder kravene, pr. automatik er godkendt til at køre 40 kilometer i timen:

- Nye biler er jo pr. definition godkendt, når de kommer til landet, og det, håber vi også, bliver tilfældet for landbrugsmaskiner. De allerede eksisterende køretøjer skal til godkendelse i en synshal, og det er ikke den ordning, vi havde ønsket os. Men det er krav til eksempelvis bremser, der åbenbart betyder, at de skal i en synshal. Med den tekniske udvikling, der er sket med landbrugskøretøjer, er det mere sikkert at køre 40 kilometer i timen i dag end det var at køre 30 kilometer i timen for 30 år siden. Køretøjerne er anderledes indrettet, og bremserne har en anden kvalitet. I dag bremser de eksempelvis på alle fire hjul. Det gjorde de ikke før, siger Svend Aage Stenholdt.