Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Skånsomhed førte til specialopbygning

Af Morten Damsgaard - 29. mar. 2019 KL. 06:30

  • ww331397_1
  • ww331397_5
  • ww331397_6

Hvornum Maskinstation vil sikre skånsomhed mod græsmarkerne, hvilket har gjort, at der nu kører to specialdesignet svanehalsvogne på maskinstationen.

Til sæson 2019 har Hvornum Maskinstation investeret i to nye svanehalsgyllevogne, som gerne skulle sikre en skånsom gylleudbringning på specielt slæt-græsmarkerne hen over sommeren.

- Vi har kørt med dogwalk-systemer siden sidst i 90'erne, og vi er ikke et sekund i tvivl om, at ved nedfældning i græsmarker, så er det den mest skånsomme metode at benytte, fortæller Poul Højbjerg, indehaver af Hvornum Maskinstation, som forud for sæson 2019 ønskede en svanehalsgyllevogn med 25 ton rumindhold, tre aksler og muligheden for dogwalk.

rich-media-1
Hvornum Maskinstation har netop sat de to specielle gyllevogn i gang med forårsarbejdet. Fotos: Morten Damsgaard.

Det blev Gøma, som med den nye GG22 kunne levere en tre akslet gyllevogn, og tilpasse den til Hvornum Maskinstations Claas Xerion. Man har monteret en svanehals-tilkobling forrest på gyllevognene i stedet for det traditionelle træk. I frontliften på Xerion'erne sidder der en tre kubikmeter fronttank, og det samlet antal kubikmeter når dermed 25 ton.

Nu skal erfaringerne samles

Gyllevognene er netop blevet sat i gang, og Maskinbladet vil derfor vende tilbage til Hvornum Maskinstation, når maskinstationen har samlet sig nogle erfaringer med de specialdesignet gyllevogne hen over sæson.

rich-media-2
Gyllevognene er valgt på grund af dogwalk løsningen i græsmarker hen over året.

De første indtryk fra de to chauffører på gylletrækkene er indtil videre positive:

- Jeg tænkte umiddelbart først, at gyllesættet var en smule langt i forhold til andet vi har kendt til, men jeg må sige at være blevet positivt overrasket, idet sættet er rigtig handy og komme rundt med, fortæller Kim Bay, som blandt andet hentyder til det store styreudslag, som vognen har.

rich-media-3
Til trods for et forholdsvis langt træk, så nævner chaufførene indtil videre at de er snilde vogne at have med at gøre.

- Vi har mulighed for at løfte den forreste aksel på gyllevognen, og det giver en rigtig god vægtoverføring til traktoren, kan man tydeligt mærke, fortæller Jacob D Kristensen, som er fast chauffør på den anden svanehalsvogn.

{% image: 7 %}

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame