Det nye koncept giver skånsom behandling af jordbunden under alle forhold. En intelligent løsning i forageren forhindrer skader i græstørven og gør det muligt at bruge maskinen hele året rundt.

Det skriver Claas i en pressemeddelelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den nye maskine sætter nye standarder inden for skånsom behandling af jordbunden. Undersøgelser fra det tekniske universitet i Kiel (FH Kiel) viser, at arbejdet med bælteundervognen selv i den smalleste bæltevariant på 635 mm giver en mere end dobbelt så stor kontaktflade end med 800-dæk, nemlig over 1,3 m2. Kombineret med dæktryksreguleringsanlægget til bagakslen, der også fås fabriksmonteret, sikres en skånsom kørsel på jordbunden med maskinen. Ved vanskelige, fugtige høstforhold synker den mindre dybt ned i jorden. Det gør det ligeledes lettere for de efterfølgende transportvogne. Der fås to yderligere bæltevarianter med 735 mm og 890 mm bredde.

På engarealer kommer Terra Tracs skånsomme behandling af forageren til sin ret. Ved kørsel i sving trykkes støtterullerne hydraulisk ned, mens den forreste drivrulle hæver sig, så kontaktfladen reduceres med ca. en tredjedel. Det giver en markant reduktion af skader i græstørven, da skæreeffekten i forbindelse med vendingen mindskes. Målinger fra FH Kiel har vist, at marktrykket er lavere end på en hjulmaskine, selv når støtterullerne er trykket helt ned.

På grund af sin flere årtier lange erfaring med Terra Trac har Claas fået integreret de tekniske komponenter perfekt i den nye Jaguar. Chassiset er blevet forlænget med ca. en meter. Det pendlende ophæng giver mulighed for at arbejde selv under de vanskeligste forhold. Bælteundervognen kan pendle 10 grader opad og 13g grader nedad. Bevægelsen begrænses af en stabil lås både foroven og forneden.

Jaguar 960 Terra Trac sætter også nye standarder ved landevejskørsel. Med bæltet på 635 mm holder den sig under en totalbredde på 3 m og kan dermed godkendes til kørsel på landevej. Med det brede 890 mm bælte holder maskinen sig under en totalbredde på 3,5 m. Den affjedrede undervogn giver mulighed for at køre med en hastighed på op til 40 km/t med en førsteklasses kørekomfort.

Den forlængede akselafstand betyder, at servicerummet bliver markant større, og at der er let adgang gennem serviceklapperne over bælterne. For eksempel kan corn-crackeren let afmonteres over det højre bælte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinen er udstyret med den velgennemprøvede snitteteknik fra 900-serien. Det trinløse frontudstyrstræk arbejder helt hydrostatisk og giver mulighed for effektiv kraftoverføring ved variabelt omdrejningstal. Hvis snitlængden ændrer sig, tilpasser systemet automatisk frontudstyrets omdrejningstal. Resultatet er en helt ensartet materialestrøm og vedvarende god snittekvalitet.

Efter indstillingen klemmes modskæret hydraulisk fast og holder sig sikkert i den ønskede stilling. Det giver ensartet høj snittekvalitet.

Yderligere er maskinen udstyret med et automatisk justerbart bundsvøb. Bundsvøbet er fastgjort direkte på ambolten og i et yderligere drejepunkt og føres automatisk med, når modskæret indstilles. Derved holdes afstanden mellem bundsvøbet og snitteknivene konstant, hvilket sikrer ensartet materialestrøm uafhængigt af knivenes tilstand. Yderligere spares der brændstof, og sliddet reduceres.

Med Claas auto fill-systemet til fyldning fra siden under snitningen minimeres spildet ved fyldningen, og førerne af snittetransportvognen og snitteren aflastes markant. Et kamera med høj opløsning på tuden registrerer kontinuerligt transportvognens konturer under kørslen og tilpasser automatisk kasteretningen på det snittede materiale til konturerne og fyldningstilstanden. En nyhed er fyldningen bagfra, der kan benyttes i starten af snittearbejdet, og når høstarealer skal deles op.

Sammentrykning af jorden reducerer udbyttet og er meget vanskelig af komme af med igen. Claas har haft stor fokus på skånsom behandling af jordbunden allerede i maskinernes udviklingsfase. Det er hele 30 år siden, virksomheden præsenterede den første serieproducerede mejetærsker på gummibælter. Terra Trac-konceptet, som ikke er ændret særlig meget siden hen, fulgte nogle få år senere. Siden dengang har Claas løbende videreudviklet bælteundervognene på de store Lexion- mejetærskere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som det næste logiske skridt tilpasser Claas nu konceptet til Jaguar-finsnitterne individuelt efter kundernes ønske.