Da Semler Gruppen, der importerer og sælger bilmærker som VW, Skoda, Seat, Audi og Porsche i Danmark, købte Mejlby & Vilsgaard og Maskincenter Sjælland, skete det efter en direkte henvendelse fra John Deere, og ifølge Jens Bjerrisgaard, der er koncerndirektør i Semler Gruppen, er overtagelsen det første skridt i en plan, der på sigt skal samle distributionen af John Deere i Danmark og gøre organisationen mere effektiv.

-Semler Gruppen har løst tilsvarende opgave for Audi, tidligere var der 45 Audi-forhandlere i Danmark. I dag er der otte. Det har medført markant højere salg og bedre kundetilfredshed, og jeg er overbevist om, at det også bliver tilfældet i maskinhander-branchen. Jeg ser gerne, at John Deere i hele Danmark bliver samlet i ét distributionsnet, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag findes der 20 John Deere udsalgssteder i Danmark på landbrugsfronten, og Semler Gruppens datterselskab Semler Agro Holding råder over ni salgssteder efter købet af Mejlby & Vilsgaard samt Maskincenter Sjælland. De resterende 11 udsalgssteder er ejet af henholdsvis GMC, Herborg Maskinforretning, Havdrup Maskinforretning, Midtjysk Maskincenter samt Søllested Maskinforretning.

- Det skal ikke være en hemmelighed, at vi gerne vil samle det hele. Jeg er sikker på, at vi har noget at tilbyde dem, og jeg tror, at når de andre forhandlere ser det, så vil de gerne være med, men det vil tiden vise. Vi kan ikke bestemme, at de skal sælge, men jeg tror, at de kan se, at sammen er vi stærkere, siger Jens Bjerrisgaard til Maskinbladet.

Ifølge koncerndirektøren er der ikke en fastlagt tidsramme for, hvornår man gerne ser, at hele distributionen af John Deere i Danmark bliver samlet i én kæde.

- Men jo hurtigere det gennemføres des hurtigere kan kompetencer samles og synergier hentes til gavn for vores kunder, lyder det fra Jens Bjerrisgaard.

Branchen er bagud

Når Jens Bjerrisgaard og Semler Gruppen ønsker at reducere antallet af udsalgssteder skyldes det i høj grad den erfaring, man har gjort sig med forhandlingen af Audi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er min opfattelse, at maskinhandlerbranchen er otte-ti år bagud i forhold til bilbranchen, når det kommer til at vurdere sine processer, på trods af at produkterne er fuldt ud lige så avancerede som i bilbranchen, siger Jens Bjerrisgaard og fortsætter:

- Hvis man skal være rigtig god, så er man også nødt til at samle kompetencerne centrale steder. På salgssiden tror jeg, at man bliver nødt til at lave sammenlægninger, men tiden skal være moden til det. Dybest set er det kunderne, der er med til at bestemme, hvor hurtigt det her går, men det er den vej, det går, siger Jens Bjerrisgaard.