Den danske John Deere-forhandler, Semler Agro, som selv betegner sig som landdækkende John Deere-distributør har travlt med at sikre fremtidssikre branchen og skabe nye talenter.

Det er kun halvandet år siden, at maskinforretningen Semler Agro gjorde sit indtog i den danske landbrugsbranche. Ikke desto mindre har de på den tid formået at mere end fordoble deres antal af lærlinge. Det en positiv tendens i en branche, der kæmper med at tiltrække de unge talenter. Hos Semler Agro er driftsdirektør Morten Buus derfor glad for udviklingen, da stigningen netop afspejler virksomhedens ambitioner om en landbrugsbranche med plads til udvikling i de kommende år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er dejligt at se, at de unge tror på os - også selvom maskin- og landbrugsbranchen har en tendens til ofte at blive misforstået i medierne i dag. Det betyder jo, at de kan se muligheder i en fremtid her, og det er vi selvfølgelig rigtig glade for. Landbrugsbranchen rummer rigtig mange, gode muligheder, og derfor har vi også brug for yngre kræfter til at videreføre den, siger Morten Buus.

Branchen kræver investering fra de unge

Når Semler Agro vælger at investere i de mange nye lærlinge og deres uddannelser, er det altså fordi, virksomheden tror på fremtiden i den yngre generation. En fremtid, der ifølge Frederik Spanner, nystartet lærling i Semler Agro Trige, rummer mere, end man lige tror.

- Jeg synes, det er vigtigt som ung i dag at tænke fremadrettet og se på de muligheder, man kan skabe for sig selv. Derfor har jeg også valgt at gå i lære i maskinbranchen, da det giver mig gode muligheder på lang sigt. Det her er en branche med masser af spændende potentiale, men det kræver også, at vi selv er villige til at gøre noget for den og tænke i nye baner, og det vil jeg gerne være en del af, forklarer Frederik Spanner, lærling hos Semler Agro.

Plads til flere unge hænder

Selvom Semler Agro allerede oplever stor vækst, efterspørger de dog stadig flere nye lærlinge til deres værksteder landet over. Og for maskinforretningen handler det først og fremmest om gåpåmodet til en arbejdsplads, der rummer mere end det manuelle arbejde. Semler Agro er nemlig ikke længere bare de klassiske traktorer, og det er vigtigt for Morten Buus at få ud i de unges bevidsthed.

- Vi satser i stigende grad på teknologien og kommer hele tiden med nye løsninger til vores kunder. Derfor er det også vigtigt, at de lærlinge, vi ansætter, har lyst til at være med, når vi sammen skal skabe en arbejdsplads med større fokus på de digitale og smarte løsninger. Semler Agro er kommet for at blive, og derfor er det helt essentielt, at vi er indstillet på at udvikle os, uddyber Morten Buus.