Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Semler Agro: Der er efterspørgsel på førerløse traktorer

Af Morten Damsgaard - 12. dec. 2017 KL. 10:55

  • ww274155_1
  • ww274155_2
  • ww274155_3
  • ww274155_4
  • ww274155_5

Førerløse traktorer på op til 400 hestekræfter er en mulighed hos Semler Agro allerede til foråret 2018 - og John Deere-forhandleren tror på et fornuftigt marked for teknologien.

I den pressede høst, hvor det falske såbed gerne skal udføres lige efter mejetærskeren, eller i det travle efterår, hvor der både skal harves og sås på én gang, kan allerede fra næste år udføres hvor én chauffør kører med to traktorer ad gangen.

Teknologien for førerløse traktorer har været muligt længe, og der kører allerede en førerløs traktor rundt i en plantage på Fyn, men vi har endnu ikke set systemet til plug-and play på større traktorer i Danmark - lige indtil nu.

citat startcitat start

Ren lovgivningsmæssigt er det dog et krav, at traktoren skal arbejde i teams med levende mennesker

- Morten Skau Foged, Semler Agro Solutions

citat slutcitat slut

- Siden vi overtog importen af hollandske Precision Makers i begyndelsen af året, har vi arbejdet på at få en John Deere 8R-serie til at blive førerløs, og det nu lykkes, fortæller Morten Skau Foged fra Semler Agro Solutions.

Skal arbejde i team

Systemet fra Precision Makers er bygget op, så det bruger en lang række information fra de sensorer, som John Deere i forvejen bruger fra autostyringen på traktoren.

- Det betyder, at systemet mere eller mindre er plug and play, da vi blot monterer en scanner foran traktoren, som vil registrere objekter, så traktoren ikke kører noget eller nogen ned. Derudover skal der monteres en terminal i traktoren, som har de nødvendige controllere, som snakker sammen med styresystemet på John Deere-traktoren, fortæller Morten Skau Foged.

Han påpeger, at traktoren desuden skal have trinløs transmission, da hele traktoren skal styres elektrisk fra de nødvendige controllere i Precision Makers-terminalen.

Når man kører i marken, tegner man ganske enkelt markerne op i terminalen, og traktoren beregner selv ruten, ud fra informationer om redskabet, hastighed, motoromdrejninger og andre parameter, og derefter er traktoren klar til at begynde markarbejdet.

- Rent lovgivningsmæssigt er det dog et krav, at traktoren skal arbejde i teams med levende mennesker, og det er også én af grundene til at vi lægger op til arbejdsopgaver, hvor der alligevel er to traktorer på marken, som eksempelvis det falske såbed i høst, som nu kan udføres mens der høstes.

Med fjernbetjening

Når først arbejdet i marken påbegyndes, så kontrolleres traktoren fra en fjernbetjening, hvor den kan startes og stoppes fra.

- Traktoren fortæller ved hjælp af SMS, hvis den stopper, når den er færdig, eller hvis der sker noget uventet.

Hvis der skulle komme noget tæt på traktoren, enten en person, eller et andet køretøj, så vil scanneren forrest på traktoren sørge for at den bringes til standsning.

- Scanneren måler i et område der er en meter bredere end redskabet på hver side, samt op til 25 meter foran scanneren, som har forskellige zoner. Den sidste zone inden traktoren, er en stop-zone, hvor traktoren bringes til standsning, hvis der kommer noget tæt på traktoren.

Morten Skau Foged fortæller, at systemet kommer til at koste et sted mellem 350.000 til 400.000 kroner.

Allerede salgsklar

Systemet er allerede klar til salg nu, og Semler Agro forventer at vise det til de første interesserede kunder allerede inden nytår.

- Realistisk er vi klar til at køre i marken, så snart vejret tillader det med de førerløse traktorer. Indtil videre er systemet udviklet til 8R-serien, men vi arbejder videre med de øvrige traktorer i John Deere-produktprogrammet med trinløs AutoPowr-transmission i 6R- og 7R-serien.

- Vi tror på, at der er et marked for denne teknologi, og ikke bare inden for John Deeres egne traktorer, da vi i fremtiden også får muligheden for at montere systemet på andre mærker.

På spørgsmålet, om Morten Skau Foged tror på, at fremtiden inden for førerløse traktorer bliver de større eller mindre enheder svarer han, at han tror på, at der er plads til begge størrelser:

- Jeg tror, at de store landbrug let kan finde opgaver, hvor det vil være en fordel at have førerløse traktorer på op til 400 hestekræfter, mens der andre steder vil være en fordel at have flere små førerløse enheder til at arbejde i marken.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame