Case IH har netop vist sit bud på en selvkørende traktor. Det skete på den amerikanske landbrugsudstilling Farm Progress Show i Boone i Iowa, USA.

Koncepttraktoren er uden kabine og kan arbejde uden fører med en lang række forskellige redskaber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mange steder i verden er det en konstant udfordring for vores kunder at finde kvalificeret arbejdskraft, sagde Case IH's Brand President Andreas Klauser i forbindelse med afsløringen af traktoren.

- Selv om vi i dag tilbyder automatisk styring og telematic til fjernadministration af landbrugsmaskiner og medarbejdere viser dette selvkørende koncept, hvordan vores kunder og deres ansatte kan overvåge og styre maskinerne på afstand. Denne teknologi vil give vores kunder større driftseffektivitet til opgaver som for eksempel jordbearbejdning, såning, sprøjtning og høst, tilføjede han.

Spørger kunderne

Klauser forklarede, at koncepttraktoren er udviklet for at evaluere teknologien og få feedback fra kunderne om deres interesse og behov for kommende, selvkørende produkter til deres bedrifter.

- Det er meget spændende for os at udforske de muligheder, som denne teknologi kan give vores kunder. Vi ser frem til at få deres tilbagemeldinger om dette koncept, og høre hvordan det kan hjælpe dem med at opnå ny produktionseffektivitet, sagde Klauser.

Baseret på Magnum

Case IH og CNH Industrials innovationsgruppe har udviklet koncepttraktoren med udgangspunkt i en eksisterende Case IH Magnum-traktor, som dog har fået helt nyt udseende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køretøjet er konstrueret til en fuldt interaktiv brugerflade, der giver mulighed for overvågning af programmerede opgaver. Det integrerede system registrerer automatisk redskabsbredde og kortlægger de mest effektive ruter afhængigt af terræn, forhindringer og andre maskiner, der anvendes i samme mark. Føreren kan på afstand overvåge og justere ruterne ved hjælp af en bærbar computer eller en tablet.

Ved hjælp af radar, lidar (lidar betyder light imaging, detection and ranging) og indbyggede videokameraer kan køretøjet registrere stationære forhindringer eller forhindringer i bevægelse på ruten, og det vil standse af sig selv, indtil føreren får meddelelse om dette med lyd og visuelle signaler og tildeler en ny rute. Køretøjet standser straks, hvis GPS-signalet eller positionsdataene går tabt, eller hvis der trykkes på stopknappen. Maskinopgaver kan desuden ændres i realtid via en fjernstyret brugerflade eller automatiske vejrvarsler.

Mange muligheder

Rob Zemenchik, der har titel af Global Product Marketing Manager hos Autonomous Solutions Incorporated, ASI, der har medvirket ved udviklingen af denne selvkørende teknologi, forklarede ved præsentationen i Iowa, at selvkørende traktorer kombinerer det sidste nye inden for telemetri, datadeling og agronomisk administration, og at målet er at tilbyde professionelle landmand større muligheder for kontrol og overvågning samt at reducere omkostninger.

- En person kan overvåge flere maskiners aktiviteter via en brugerflade, og samtidig kan personen klare andre opgaver eller endda betjener et andet køretøj, siger Zemenchik.

Han tilføjer, at flere selvkørende traktorer kan arbejde sammen som en gruppe i en mark eller samtidigt i flere grupper, der er tilknyttet separate marker, som hver har fået tilknyttet forudprogrammerede kort og arbejdsopgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det betyder, at den ene traktor kan trække en plov fulgt tæt af en anden, der trækker en såmaskine. Der er betydelige muligheder for effektivitet, mener Rob Zemenchik.

Kun koncept

Selv om det selvkørende køretøj for øjeblikket kun er et koncept, sagde Zemenchik, at teknologien også kan fungere lige så godt i en standardtraktor med kabine. I så tilfælde kan køretøjet benytte realtidsvejr- og satellitdata til rettidig brug af for eksempel gødning og planteværn.

Inden konceptet blev afsløret på den amerikanske landbrugsmesse, præsenterede Case IH en videodemonstration af traktoren i gang med at udføre jordbearbejdning og såning på jord i den sydøstlige del af USA tidligere denne sommer.

Selv om det selvkørende konceptkøretøj er udviklet som en traktor uden kabine, forklarer Case IH, at mejetærskere eller andre maskiner kan arbejde med samme teknologi.