Maskinbladet, Agritechnica.

En 120 hestekræfters stærk Deutz-motor driver en generator, der igen generer strøm til fire el-motorer - en til hvert hjul.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette koncept har det schweiziske firma Rigitrac Traktorenbau AG fået en sølvmedalje for på dette års Agritechnica.

Traktoren er firhjulsstyret, og computeren i traktoren kan selv fordele den elektriske kraft på de forskellige hjul efter behovet.

At effekten fra hvor el-motor kan kontrolleres, betyder også, at computeren i traktoren kan lægge mere effekt i højre side af traktoren end i venstre side eller måske mere effekt på forreste hjulpar end de bagerste.

Hastigheden på traktoren styres på den måde også fra el-motorerne, der ifølge Rigi Trac giver en trinløs hastighed fra 0 til 65 kilometer i timen.

Delt chassis sikrer god stabilitet

Alle Rigi Trac-traktorer har et delt chassis, hvilket giver flere fordele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dels er traktoren rigtig manøvredygtig på ekstremt bakket terræn, da traktoren har et vrid i kroppen, der giver en god stabilitet.

Dels giver det delte chassis et andet træk i traktoren fra frontmonterede redskaber og frontlæssere. Træklinjerne forplanter sig i punktet, hvor traktoren vrider omkring. Dette betyder brede træklinjer fra eksempelvis et frontmonteret redskab i forhold til et standard chassis, hvor træklinjerne vil forplante sig længere tilbage i traktorens chassis.

Det er desuden muligt at få en integreret frontlæsser fra Hauer monteret på Rigi Trac. Den integrerede frontlæsser har støbt frontlæsserbeslag i selve rammen af traktoren.

Traktoren har i øvrigt et lavt tyngdepunkt, hvilket også er en fordel, hvis traktoren skal arbejde på bjergsider, som langt de fleste Rigi Trac gør i Schweiz.