Projekt Landmandserfaringer udføres i samarbejde med grovvare-forretningerne Danish Agro, Hedegaard Agro, Mollerup Mølle og Vestjyllands Andel. Målet er at opnå et større markkendskab til sorterne, som vil styrke forædlingen og støtte markkendskabet hos andre landmænd. I første omgang er seks engagerede landmænd udvalgt til at deltage i projektet.

Product Manager hos Nordic Seed, Majbritt Bergholdt, siger følgende om projektet:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da det er landmændenes viden om og erfaringer med vores sorter, der i sidste ende afgør om de har succes på deres marker, synes vi, at det var naturligt at bruge deres erfaringer aktivt i udviklingen og vidensdelingen omkring vores sorter. Hen over efteråret etablerer de udvalgte landmænd storparceller af fire udvalgte Nordic Seed-forædlede sorter. De udvalgte sorter er i år, Mariboss, Torp, Nakskov og Nuffield. Nordic Seed og de deltagende grovvareforretningerne vil henover vækstsæsonen besøge de udvalgte ambassadører. Her vil vi indsamle data- og billedmateriale og ikke mindst konkrete erfaringer omkring dyrkning. Alt dette skal styrke markkendskabet til de enkelte sorter og samle viden i et erfaringsnetværk, siger Majbritt Bergholdt

Visionen er, at gøre informationen om og erfaringerne med sorterne mere jordnær, så vi skaber landmand til landmand erfaringer og anbefalinger.

- Ambassadørerne er fordelt vidt omkring i Jylland, herved opnår vi viden fra forskellige egne, med forskellige jordtyper og klimatiske påvirkninger. Med tiden kan projektet udbredes til at dække flere arter og omfatte større dele af Danmark. Løbende vil der blive delt ud af erfaringer og viden, i artikler og på Nordic Seeds samt grovvareforretningernes hjemmesider, siger hun.