Når Samson gyllevognen køres i marken i foråret 2015, så bliver der mulighed for at udstyre den med et helt nyt fuldhydraulisk system fra Samson Agro.

Det nye fuldhydrauliske system skiller sig ud på flere måder sammenlignet med de tidligere systemer fra Samson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nu er det nok med én enhed, både til hjultræk og fuldhydraulisk styring af pålæsning og aflæsning, fortæller Søren Mejlstrup Jensen, teknisk produktchef hos Samson Agro. Han påpeger, at hidtil kunne Samson ikke levere en gyllevogn både med hjultræk og fuldhydraulisk læsse og aflæsse funktion på samme gyllevogn.

Alt i liften

Hele den fuldhydrauliske del med pumper, hydrauliktank samt køler sidder placeret i traktorens trepunktslift.

Enheden i liftarmene består af to hydrauliske pumper, som har variabel stempelgang og vinkles til begge sider. Dette betyder, at den ene pumpe styrer læsning af gyllevognen i den ene retning og aflæsning i den modsatte retning. Den anden pumpe styrer hjultræk i fremadgående gear i den ene retning og i bakgear i den modsatte retning.

- Vi har valgt at placere alle komponenter samlet i liftarmene og på den måde opnå så få hydraulikslanger som overhovedet muligt mellem de forskellige led i det hydrauliske system.

- Desuden betyder placeringen i liftarmene, at der undgås besværlige led over på gyllevognen, hvor det er meget svært at få kraftoverføringsaksler og gearkasser til at klare belastningen for de stadig større og større traktorer på markedet, påpeger Søren Mejlstrup Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han understreger, at de nuværende hjultræksvogne skal køres med slukket PTO-udtaget under vending og drejning, og når der læsses gylle, må traktor og gyllevogn ikke knække sammen.

- Det koster dyre vidvinkel PTO-aksler, da kraftoverførselen er så stor, og belastningen på akslerne er ekstreme, når vinklerne mellem traktor og gyllevogn ændres under belastning.

Dette problem er nu fortid med den nye fuldhydrauliske enhed fra Samson.

- Nu vil den korte PTO-aksel fra PTO-tappen til traktorens liftarme aldrig komme under samme belastning som tidligere.

Kompakt enhed

At enheden sidder i liftarmene betyder også, at det skal være meget kompakt, for at der er plads til alle komponenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det har faktisk taget lang tid at få fremstillet en gearkasse, hvor der netop kun er plads til de to oliepumper og indgangen fra PTO-udtaget, fortæller Søren Mejlstrup Jensen.

Løsningen hentede Samson hjem fra Tyskland, og gearkassen er derfor et samarbejde mellem tyske Rögelberg og danske Samson.

- Rögelberg er specialister i specialtransmissioner, og de fremstiller mange transmissioner til selvkørende roeoptagere og kartoffeloptagere, hvor produktionstallet ikke er særlig højt. Selvom transmission er kompakt, så er den bygget til at klare 220 kW svarende til 300 hestekræfter.

Pumperne vender ind mod traktoren, mens der på bagsiden af transmission er placeret hydraulikkøler og hydrauliktank.

- Det er slet ikke tilfældigt, at opbygningen ser således ud. Det er meget vigtigt, at selvom traktoren drejer, så vil de mange slanger til og fra pumperne ikke bevæge sig voldsomt, og derfor skal pumperne placeres så tæt som muligt på drejeledet, som er trækket på traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Variable pumper

Den helt store fordel ved de nye variable pumper er, at der nu kan læsses netop den mængde gylle af, som der er behov for.

- Nu skal der ikke længere sendes gylle til omrøring i tanken, hvis doseringen er lav, nu vil aflæssepumpen vinkle til netop den stilling, som passer til doseringen indtastet i computeren, fortæller Søren Mejlstrup Jensen.

- At pumpen kun pumper den mængde olie rundt i systemet, som der er behov for, betyder også, at der spares brændstof på traktoren. Systemet er lukket, og det betyder yderligere en højere virkningsgrad sammenlignet med et åbent hydrauliksystem, som har behov for et højere omløbstryk.

Der sidder en regulering på aflæsserpumpen, som sørger for, at uanset traktorens motoromdrejninger, så forbliver pumpeomdrejningerne konstante, og den præcis dosering opnås. Pumpen kan på den måde justeres meget præcist mellem stilstand og 1.000 omdrejninger på PTO'en.

- Dette betyder også, at behovet for en præcis dosering uanset redskabet i liften på gyllevognen opnås. Selvom der sidder en 30 meter slangebom på gyllevognen, eller en smal nedfælder, så kan pumpen justeres til netop den dosering, der er muligt, og derfor kan der monteres fem-vinget pumper på gyllevognen, som har en højere kapacitet på cirka 3.000 liter i minuttet sammenlignet med en fire-vinget aflæsserpumpe.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At læssepumpen nu er variabel betyder også, at pumpen lukker oliemængden ned, når gyllevognen er ved at være fyldt. Dette sikrer en bedre fyldning og reducerer trykket i tanken.

Bakgear på gyllevogn

Mange gyllevogns-chauffør ser helt sikkert frem til, at det nye hydrauliske hjultræk fra Samson nu har et bakgear til rådighed.

- Denne løsning er nu muligt, idet vi har de variable pumper monteret, og vi har yderligere mulighed for to gear i både fremad- og bak kørsel, fremhæver Søren Mejlstrup Jensen.

Gearskiftet foregår automatisk og selv under fuld belastning. Ved lave hastigheder benyttes alle stempler i hjulmotoren, og ved høje hastigheder udkobles halvdelen af stemplerne. Dette sikrer et meget højt moment ved lave hastigheder.

- Når oliepumpen er vinklet til den ene side fungerer hjultrækket i fremadgående retning, og vinkles pumpen til modsatte side, løber olien baglæns, og hjultrækket fungerer i bakgear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra 4,0 til 15 kilometer i timen kan der opretholdes 100 procent effekt på hjultrækket, som er 50 kW.

- Derudover kan hjultrækket lave et boost, og den teoretiske maksimale effekt er faktisk 126 kW, hvis hjulmotorerne er i stand til at aftage den fulde oliemængde fra pumpen, fortæller Søren Mejlstrup Jensen.

Præsentation i maj

Samson Agro afholder den 7. maj 2014 en temadag på AU Foulum i Midtjylland omkring optimal udbringning og udnyttelse af gylle, og her vil man kunne se det nye hjultræk i auktion.