Fra første november 2016 vil slaget af Samson Agros maskiner ske fra det nye selskab: Samson Agrolize A/S. Det betyder samtidigt at samtlige forhandlere er opsagt, hvor nogen for lov at fortsætte, som servicecentre.

Seks udvalgte servicepartnere sikrer den efterfølgende service og reservedele til de rundt regnet 1.000 Samson-maskiner, der allerede kører i Danmark, og til de mange, der kommer til at køre fremover.

I Samson-hovedkvarteret i Viborg bliver Henrik Kirketerp-Møller direktør for det nye Samson Agrolize A/S, som bygger nyt 5.000 kvardartmeter hovedkvarter med værksted, lager, showroom og en stor hal til brugte, fabriksrenoverede maskiner i Viborg,



Forhandlere bliver partnere

- Markedet udvikler sig i en retning, hvor kunderne ønsker at komme tættere på fabrikanten, og den udvikling har vi i Samson Agro besluttet at følge til dørs, fortæller administrerende direktør, Lars Henriksen hos Samson Agro A/S, og fortsætter:

- Det gør, at vi simpelthen er nødt til at gå selv på formarkedet. Det vil fremover ske i et tæt samarbejde med seks servicepartnere rundt om i landet. Det er nogle af vores tidligere forhandlere, som nu i stedet bliver servicepartnere og kommer til at tage sig af eftermarkedet.

De seks Samson Agrolize Servicepartnere bliver Hjallerup Maskinforretning A/S i Nordjylland, Traktor & Høstspecialisten A/S i det østelige jylland, J. Hundahl A/S i det vestlige jylland, A. P. Jørgensen i Syd- og Sønderjylland, Ringe Maskinforretning A/S på Fyn samt Karl Mertz A/S på Sjælland og sydhavsøerne.

- Vi har opsagt vores øvrige forhandlere, men de kan naturligvis regne med vores fulde og loyale opbakning også i perioden frem til, at forhandleraftalerne ophører. Samson har haft et net af rigtig dygtige forhandlere, som vi har al mulig grund til at takke for mange års flot indsats, siger Lars Henriksen.

Han ser i øvrigt frem til den nye struktur med store forventninger.

- Jeg er sikker på, at den vil være til stor fordel for den fremtidige distribution af Samson-maskinerne, både for kunderne og for fabrikken. Med udviklingen af fremtidens nye produkter er det afgørende vigtigt, at Samson er tæt på kunderne for at opnå de helt rigtige løsninger, fastslår Lars Henriksen.



Skrappere krav

Direktøren for Samson Agrolize A/S, Henrik Kirketerp-Møller, lægger ikke skjul på nødvendigheden af at sikre Samson som førstevalg også fremover, hvor han imødeser stadig øgede krav til maskinerne.

- Vi vil helt sikkert blive mødt af endnu skrappere krav til driftssikkerhed, udvidede garantiperioder og servicekontrakter i fremtiden. Nye finansieringsformer og fuldserviceaftaler bliver hverdag. Det er specialist-opgaver, som vi ikke kan forvente, at maskinforhandlerne ønsker at løse i fremtiden. Med et relativt lille antal, men højteknologiske maskiner, er Samson derfor nødt til at sikre den direkte vej og kontakt til kunderne. Vi må nødvendigvis tilpasse os fremtidens kunder og fremtidens marked, hvis vi fortsat vil være med og i front, siger direktør Henrik Kirketerp-Møller.



De brugte maskiner

Det nye brugtcenter kommer til at spille en helt særlig rolle i Samson Agrolize A/S bygningen i Viborg.

- Vi vil skabe et center for gyllevogne, møgspredere og udstyr her til med mulighed for at lave fabriksrenoveringer. Det vil blive brugte, toprenoverede maskiner, som vi sender ud til fortsat aktiv tjeneste og med garanti. Rigtig mange veltjente maskiner kan jo udmærket tage en ekstra tørn, ofte i en årrække, blot de får en grundig renovering. Ingen er bedre til dét, end fabrikken, der har fremstillet rigtig mange af dem, og som har den nødvendige specialviden, forklarer Henrik Kirketerp-Møller.

- Derfor agter vi at samle brugte naturgødnings-relaterede maskiner hos Samson Agrolize, og ingen vil være i tvivl om, hvor man skal køre hen, når man ønsker en velkørende brugt maskine.  



Prioriterede specialister

I valget af servicepartnere har det naturligvis også været vigtigt at sikre den optimale geografiske placering. Hver servicepartner rundt om i landet har minimum to prioriterede Samson-specialister med egne servicevogne, som i følge Samson Agrolize vil være en garanti for, at der altid er kort vej til Samson-service, uanset hvor i Danmark, kunderne bor.

Mens eftermarkedet med service således fremover varetages af de seks servicepartnere, vil Samson Agrolize A/S selv håndtere formarkedet med salg af nye og brugte maskiner, opstart og garantiforpligtelserne.

- Lidt firkantet kan vi også sige, at vi sælger maskinerne og klarer efterfølgende alt det, der så er gratis for kunderne. Eftermarkedet med den løbende servicering og salg af reservedele klarer vores servicepartnere. Deres servicemontører er som Samson-specialister prioriteret til service på Samson-maskiner. Og de er klar til at rykke ud også uden for normal arbejdstid, forklarer Henrik Kirketerp-Møller.



Kunderne ønsker nærhed

Samson har en meget høj markedsandel på gyllevogne og møgspredere. Med det hidtidige forhandler- og servicesystem har der været langt imellem Samson Agro og kunderne. Det rådes der nu bod på med det nye selskab, som kommer i direkte kontakt med de daglige brugere af maskinerne.

- Vi forstår udmærket kundernes ønske om nærhed og om at komme helt tæt på fabrikken. Samson ønsker at være loyal over for vores kunder, både når de skal købe, og når de har behov for service. Kunderne ønsker specialist-hjælp, og den skal komme hurtigt. Vores service skal simpelthen være helt i top. Det handler i høj grad om fokus på kunderne, fortæller direktør Henrik Kirketerp-Møller.

- Som kunde hos Samson skal man føle, at man er i sikker havn. Vi véd, at mange kunder ønsker at være tæt på fabrikanten. Det er jo i vidt omfang maskinstationer og større landbrug, der køber gyllevogne og møgspredere, og de vil have den tætte kontakt til fabrikanten, siger Henrik Kirketerp-Møller  



Stor styrke fra start

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samson Agrolize A/S har sikret sig selv en optimal udgangsposition med stor mandskabsstyrke helt fra start. Otte medarbejdere fra Samson-koncernen, og heraf de seks direkte fra Samson Agro A/S, rykker med over i det nye selskab.

- Det er afgørende vigtigt for Samson Agrolize, at vi kan mønstre stor erfaring på alle poster fra dag ét. Derfor kommer både servicechefen, servicesupport, servicemontører og sælgere alle med Samson-baggrund. Alle kender koncernen, alle kender Samson Agro, og alle kender maskinerne, forklarer Henrik Kirketerp-Møller.

Selv tjekkede direktøren ind hos Samson for et halvt år siden med ikke mindre end 26 år på bagen inden for handel til landbrugsbranchen