Den gode russiske høst kommer til at presse prisen på korn.

Høst

Rusland høster 50 procent mere i år

Verdens største land kommer til at eksportere en hel del korn i år

 

De russiske myndigheder forventer en høst på omtrent 90 millioner tons, skriver Foodculture.dk.

- Den russiske vicepræsident (i kornforbundet - red.) Aleksandr Korbut har meddelt, at det ser ud til at blive en god høst i stort set alle egne på nær Sibirien, hvor en tørke har medført, at man kun forventer en høst på niveau med sidste år. Men i de andre regioner er høsten altså så meget bedre, at man samlet set forventer en forøgelse af sidste års udbytte på næsten 50 procent, siger Statskonsulent i Rusland, Poul Jacob Erikstrup, ifølge Foodculture.dk.

Hans udmelding svarer godt til Jyske Markets forventninger om, at russerne kommer til at presse hvedeprisen ned i år.

Vil eksportere hvede

- Rusland har omtrent 16 millioner tons korn på lager, som de sælger billigere end dette års høst. Ifølge vicepræsidenten giver de en rabat på mellem 20 og 30 dollar pr. ton for at komme af med lagervarerne, og der forventes ikke at blive brug for mere end 70 millioner tons korn til brug i Rusland, siger Poul Jacob Erikstrup.

Knap 60 millioner af den forventede 90 millioner store russiske høst udgøres af hvede.

Den store høststigning på næsten 50 procent skal ses i sammenhæng med, at Rusland havde et katastrofalt høstår sidste år på grund af ekstreme vejrforhold med tørke i store dele af landet.


Kommentér artikel

NB! Debatten på maskinbladet.dk er fri, men hold venligst en sober tone og undlad personangreb.
Gå efter bolden - ikke efter manden.
Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes af redaktionen.

Brugernavn: *
Adgangskode: *
Kommentar: *
6. sep 2011 kl. 21:15

 

Beklager kære venner....

 

Realiteterne er at desto mndre man producere, desto mindre underskud. Jeg vil da blæse på de slagteriarb. der har midstet deres job ved jeg producere så mange grise.DC er jo i tilsyneladende trætte af en mindre producent som mig.

 

Op i røven med det. Jeg har fået nogen gode arbejdskollegaer, god fast hyre og en masse fritid. Og arbejdsgiverne er jo åbenbart mere interesseret i mig, end de arbejdsløse slagteriarbejdere.

dal
11. aug 2011 kl. 08:28

 Jeg vil sige det samme som Carsten, og jeg mener stadig at du Stig har en forkert indstilling til den virkelige verden.

carsten
10. aug 2011 kl. 17:40

 Først må du finde ud af hvad dine faste og variable omkostninger er før du kan konstatere om en sænkning af produktionen vil minimere dit underskud. Personligt så tjener jeg  flere penge jo flere enheder jeg sælger.

Stig
10. aug 2011 kl. 17:10

 Noe, dal og Landmand... Endnu

Jeg har udmærket indsigt i landbruget som virksomhed, økonomien i driften og problemerne med myndigheder.

Noe, du er velkommen til at uddybe hvis det er interessant hvad du har at byde på.

dal, hvad er det der ikke er fornuftigt i at reducere sin produktion, når denne er underskudsgivende? Kan du forklare mig hvori den store besparelse består ved udvidelse(som følge af rationalisering), når enhederne allerede har 2-300ha? Ligeledes, hvad er det du mener med at bankerne skal nedsætte renterne? De er da så lave så historien ikke kan vise et sidestykke..

Landmand... Endnu, du fortæller sandheden om situationen som jeg ser det. Det handler dybest set om det er sjovt nok at være landmand, til at man vil arbejde gratis og samtidig være upopulær selvom det ikke er berettiget. Dog tror jeg udsigterne for et bedre grundlag for landbrugsvirksomhed har lange udsigter. Finanskrisen skubber til, men landbruget er ikke i fokus, det er energi derimod, og landbruget bidrag hertil(biogas og lign.) er ikke gode økonomiske, ej heller bæredygtige uden tilskudsordninger.

Fødevarer kunne blive et interessante politisk emne hvis priserne steg, da dette ville gøre politikerne upopulære hos vælgerne. Jeg mener man bør producere mindre, det er den eneste mulighed for at presse på. Dog er det danske svinekød ikke særpræget nok til for alvor at kunne adskille sig fra verdensmarkedets produkter. Her har Arla været bedre til at fremstille specielle oste og lignende, og herved distancere sig fra bulkmarkedets hårde konkurrence.

Hvis man ser på ha-tilskudet taler det vel sit tydelige sprog: Ha-tilskudet kom for at få produceret flere fødevarer, nu hvor det fjernes trinvist, hvad mon så det betyder?

Søren Ilsøe
10. aug 2011 kl. 11:40

Landmand.... Endnu: Du har helt ret. Så vidt jeg ved uddanner Kina hvert år 1 mio ingeniører! Det er mennesker, som har måttet kæmpe for at komme frem til den uddannelse. Her i Danmark er uddannelse gratis og så får man endda også SU for at tage den - det skærper ikke ligefrem motivationen. Jeg kender en, der går på College i USA - her er ingen SU og det koster så lige 200.000 kr./år at gå der. Mon ikke det forpligter. Det er i Asien det sker, og vi kommer til at blive deres kolonier i fremtiden. Det bliver os, der i fremtiden kommer til at fremstille det, de ikke gider at lave,til en velhavende befolkning derovre. Det er pay-back time fra de århundreder, hvor vi udnyttede dem. Vi bliver det nye lavtlønsområde med store sociale tabergrupper. Se bare hvad der sker i London og tidligere i Paris. Der er kæmpe store grupper uden nogen fremtid og arbejde. Det bliver også Kina, Indien, Korea og Brasilien der kommer der at bestemme, om vi og USA nu er krediværdige og kan få et lån mere, så vi lige kan overleve med næsen over vandspejlet.

Vi her i Danmark sejler som Titanic. Skibet synker, men politikerne og Fagforeningerne står i stævnen på 1.klasse iført smoking med cognac i glasset og nyder musikken der spiller fra orkestret. De har ikke opdaget, eller vil ikke erkende det, at skibet er på vej ned. Og hvis det synker, så bliver det sgu' med stil på første klasse!

Og så er politikerne oven i købet så dumme, at man behandler landbruget så nedladende og dårligt, som tilfældet er. Man sænker endda landbrugets produktion på bagggrund af nogle miljøregler der slet ikke er dokumentation for. Hvor må de grine ad os i andre lande!

De fødevarer vi laver, er nemlig det eneste, som de har masser af brug for i Kina og andre steder i Asien. Se bare denne nyhed fra Ritzau:

Den høje kinesiske inflation, der nåede 6,4 pct. i juni, skyldes til dels en voldsom stigning i prisen på svinekød, der er steget 57 pct. i år pga. højere foderpriser. Svinekød udgør tæt på to tredjedele af Kinas samlede kødforbrug og den kinesiske regering har måttet tage hul på landets reserver af grisekød for at berolige markedet. Det skriver The Telegraph.

Økonomerne har været nervøse for, at den høje inflation i Kina kunne gøre det svært for regeringen at sænke renten og stimulere økonomien i tilfælde af en dobbelt dip recession, men venter dog faldende inflation resten af året.

- Inflationen i forbrugerpriserne vil sandsynligvis fortsætte, men i et lavere tempo på den korte bane. Inflationen vil højst sandsynligt toppe i juli og vi forventer, at stigningen i forbrugerpriserne vil falde fra oktober og ende med en stigning over hele året på 4,3 pct., siger Grace Ng, økonom i Morgan Stanley, til The Telegraph.

Inflationen har ikke ramt industrien lige så hårdt, da fald i prisen på kinesiske eksportvarer og råvarer har lettet trykket på producentpriserne.

De kinesiske landmænd har også optrappet svineproduktionen, og det forventes, at prisen på svinekød vil falde hen mod nytår. Nogle eksperter forventer oven i købet en overmætning af markedet.

 

 

Landmand... Endnu
10. aug 2011 kl. 07:31

Jeg er fuldstændig enig at politikerne sidder med hovedet oppe i røven når de vil lukke et erhverv som vores, med det bidrag vi yder til samfundet.

De siger vi skal leve at service og innovation...... hvem skal købe den service? ..... Og innovation? der findes over en milliard kinesere.... de er ikke hjernedøde allesammen, tværtimod har de en kanon arbejdsmoral drevet af risikoen for sult af både dem selv og deres familier.

Hvorfor hulen er det lige vi tror vi kan få bedre ideer ved at sidder på vores flade røv foran en skærm i københavn end ham der står med fingerene i problemerne i kina?

Det jeg vil sige er bare at jeg er alvorlig bange for at den danske befolkning ikke bliver klogere inden det er forsent, derfor spørger jeg tit mig selv hvad det egentlig er der gør jeg bliver ved? landbruget er jo i sagens natur et jordbundet erhverv, men alle andre produktionsvirksomheder er ikke er flyttet til udlandet, har jo helt sikkert en plan for at gøre det....

Vi arbejder gratis på vores gårde, i et land hvor vi helt klart er uvelkomne, og bliver svinet til med usaglige argumenter af politikere og medier.

Og ja stig det lyder næsten patriotisk, det er det ihvertfald selvom jeg som dig ikke mener det er tilsigtet.

Her på min bedrift er konsekvensen at der i de sidste to år ikke er blevet investeret i noget som helst jeg ikke kan flytte med til udlandet, det eneste jeg venter på er om vi kan være så heldige at finanskrisen kan blive så voldsom at den kan lukke politikerenes øjne op...... og lige nu ser det jo ud til at blive rigtig godt.....

dal
9. aug 2011 kl. 22:12

Nu må jeg indrømme at jeg tror ikke Stig har andet med landbrug at gøre end alle hans holdninger, som efter min mening er helt hen i hampen, han burde da vide at når man dårligt kan høste, så man kan få dækket drift omkostningerne pr ha, ville det nok hjælpe at nedsætte produktionen, så får vi nok et pænt tilskud fra staten, til at dække underskuddet. nej prøv at sige til bankerne at de skal nedsætte renterne, så får de nok flere kunder. eller en håndværker at sige nej tak til et arbejde i ny og næ, så kunne det jo være deres omkostninger blev mindre, eller forretninger kun holdt åbent i 8 timer, for at spare på el og varme, nej sådan er verden ikke bygget sammen hr Stig, jeg tror ikke du er noget ved landbruget, hvis du er så prøv lige og tænk på dem der forsøger at leve af det.

Noe
9. aug 2011 kl. 18:04

Stig, som selvstændig er du vel forlængst stoppet med at producere noget som helst ???

Stig
9. aug 2011 kl. 17:50

 Det eneste der kan sikre dansk landbrug bedre kår, er mindre vilje til at producere. Så længe der ligges på knæ for at få lov til at knokle på gårdene bliver landbruget aldrig bedre stillet.

Men når nu flertallet bestemmer imod et erhverv, hvorfor så stadig kæmpe for at yde for den fælles gevinst? Det lyder næsten patriotisk, selvom jeg har svært ved at tro den holder helt....

alj
9. aug 2011 kl. 12:11

Ja, man fatter simpelthen ikke at det aldrig går op for de "kloge" at det er bedre at satse på noget vi har igang, landbruget, frem for at bygge fremtiden på luftkasteller. Der skulle så lidt til fra politisk hold for at landbruget igen ville kunne blomstre op, til stor gavn hele samfundet, GIV OS NU BARE LOV!!! Jeg har i lang tid set regeringen som værende elefanten i glasbutikken, men spørgsmålet er nu, om ikke de er gået skridtet videre og nu selv bærer rundt på glasbutikken....:-)

Tilmeld dig Maskinbladets nyhedsbrev

Få nyhederne direkte i din indbakke