FarmTestens formål var at belyse brændstofforbruget ved harvning i 10, 20 samt 30 centimeters harvedybde. Der er kørt med to forskellige niveauer for dæktryk ved harvning i 20 centimeters dybde, for at belyse dæktrykkets betydning for brændstofforbrug og kapacitet ved opgaven. De to dæktryk var 0,8 samt 1,9 bar.

Traktoren var en Fendt 939 Vario med det integeret lufttryksystem VariGrip. Harven var en Horsch Terrano 5 FM med en arbejdsbredde på 4,8 meter med 17 tænder og en tandafstand på 28 centimeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækmonteringen på traktoren var Michelin AxioBib IF 900/60 R42 i bag, samt Michelin AxioBib IF 710/60 R34 i for.

Penge at spare

Brændstofforbrug ved harvning i 20 centimeters dybde falder ved reduktion i dæktrykket fra 1,9 til 0,8 bar. Besparelsen er beregnet til 0,94 liter pr. hektar i gennemsnit, og samtidig en kapacitetsforøgelse på 0,3 hektar. pr. time til 5,96 hektar pr. time.

Samtidigt viser beregninger, at harver man med 1,9 bars lufttryk i samme dybde stiger brændstofforbruget med 7,9 procent. Ikke nok med det, så viser målingerne også, at kapaciteten falder med fem procent i hektar i timen, ved at køre med for højt dæktryk i marken.

Det svarer til en besparelse på knap 10 kr. pr. ha.

Hele FarmTesten kan findes på linket HER

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kan det betale sig?

Farmtesten kaster også lys over, om det kan betale sig, at ofre cirka 100.000 kroner på Fendt VariGrip.

I Farmtesten lyder det, at det forudsættes i øvrigt ved beregning af økonomien, at dæktrykregulering giver en fordel ved cirka 50 procent af driftstimerne - der beregnes ved forskellige niveauer for årlig anvendelse

I beregningseksempler ses en gevinst ved brug af Variogrip, hvis systemet giver anledning til de beskrevne besparelser i mere end 500 timer om året og ved en levetid på 10-12 år.