Nu får du muligheden for at vinde PowerGear-traktoren i et helt år.

Du deltager her på siden ved at klikke på linket HER.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I flere artikler kigger vi nærmere på traktoren bag det sølvgrå og skinnende ydre.

Vi startede, hvor effekten til traktoren leveres – motoren - og nu er turen kommet til stedet, hvor kraften fra motoren bliver omsat til roterende bevægelser til hjulene - transmissionen.

Transmissionen i Claas Axion-serien leveres i enten en Powershift-udgave eller en trinløs udgaver, som leveres af tyske ZF. Den trinløse transmission er af typen Terramatic.

Stort set alle trinløse transmissioner har samme grundprincip:

Efter motoren deles kraften i to forskellige retninger ved hjælp af et planetgear.  Den ene retning er en mekanisk forbindelse direkte til traktorens bagtøj og dermed hjulene. Den anden retning er hydraulisk, og her er der forbindelse til en hydrostat-enhed, hvor en variabel oliepumpe og en variabel oliemotor også har forbindelse til traktorens bagtøj.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hastigheden ændres

Med de to hydrauliske motor- og pumpeenheder kan vinklen ændres, og det styrer det antal omdrejninger, som skal sendes i henholdsvis den mekaniske retning og den hydrauliske retning.

Skal traktoren holde stille, så vinkles hydrostat-enheden ned til 0. Derved kører pumpen rundt, dog uden at producere oliemængde. Modsat kan pumpen blokeres helt ved at sætte oliemotoren i 0. Derved tvinges alle omdrejninger igennem den mekaniske del. Hvis man vil bakke, kan pumpeenheden vinkles modsat, og derved vendes oliestrømmen, og traktoren bakker.

Fra 0 kilometer i timen til topfart vinkles pumpe-enheden fra 0 og til maksimal udslag fire gange. Der sker fire gruppe-skift i transmissionen, som chaufføren dog ikke bemærker. Samtidig betyder de fire gruppe-skift, at netop når der foretages et skift, så er effekten fra motoren og til bagtøjet, og dermed også hjulene, 100 procent mekanisk. Det betyder, at der er maksimal overførsel af trækkraft uden "slip" af effekt i hydrauliske kredsløb og lignende.

I det hele taget overføres kraften mekanisk fra 60 til 100 procent af tiden i ZF-gearkassen, og jo højere andel mekanisk effektoverførsel, jo bedre bliver brændstoføkonomien.

Styres fra kabinen

 Hos Claas har man døbt den trinløse ZF-transmission for Cmatic, og transmissionen styres fra kabinen med fingerspidserne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da PowerGear testede Claas Axion 950 Cmatic først på året, udtalte testpiloten Simon Broch Hansen sig efterfølgende således om transmissionen:

Man kan køre traktoren i kørepedalen eller via Cmotion-kørehåndtaget, som nogle Claas-kunder også vil kende fra de nyere Lexion-mejetærskere. I begge køretyper styrer traktoren selv motoromdrejninger og transmissionen ud fra en ønsket kørehastighed. Skift mellem disse to køretyper sker på en knap i armlænet. Derudover kan der køres manuelt, hvor kørepedalen får funktion som en god, gammeldags gaspedal, og med kørehåndtaget styrer man så selv transmissionens udveksling. Den manuelle funktion skal aktiveres via Cebis- terminalen.

Personligt foretrækker jeg at køre med Cmotion-kørehåndtaget. Det er rigtig behageligt at bruge og giver mulighed for at betjene transmission, vendegear, eventuel autostyring, lift, en valgfri hydraulikventil og fire F-taster. F-tasterne kan programmeres med forskellige funktioner, blandt andet hydraulikventiler eller ISO-BUS-funktioner. Der findes i alt otte F-taster i armlænet, hvoraf de fire sidder på Cmotion-kørehåndtaget.

Når cruise-funktionen er aktiveret, og man tager farten af midlertidigt - for eksempel rundt om en forhindring - så ændres den gemte cruise-indstilling også. På den måde kan man ikke bare klikke på cruise-knappen, så traktoren igen finder den indstillede fart. Denne er jo netop justeret med ned, når man tager farten af. Skal dette undgås, skal man først klikke sig ud af cruise-funktionen, inden farten sænkes. Det burde efter min mening være sådan, at traktoren slår cruisefunktionen fra, når man selv ændrer farten manuelt på kørehåndtaget - ellers ser jeg ikke rigtig nogen mening med netop cruise- funktionen, da den jo netop burde være en slags resume, så man ikke selv skal sidde og finde den tidligere hastighed, hver gang man har været nede i fart.