7400-serien fra Massey Ferguson bygger hele vejen igennem på gennemprøvet teknik. Under motorhjelmen ligger der en sekscylindret Sisu dieselmotor på 6,6 liter. Den har en effekt på 190 nominelle hestekræfter, og den maksimal effekt er på 203 hestekræfter. Transmissionen er hentet hos Fendt, der lige som Massey Ferguson er en del af Agco-familien. Sluttelig deler 7400-serien førerkabine med 6400-serien.

Uanset om kabinen har været monteret på den ene eller anden traktormodel, har den altid fået ros, når PowerGear har testet Massey Ferguson. Ved introduktionen havde den markedets absolut laveste støjniveau, og på trods af at traktorserien har over ti år på bagen, er førerkomforten på niveau med mange af nutidens traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den brugte Massey Ferguson 7495 Dyna-VT er set i Aars hos Hjallerup Maskinforretning A/S. Traktoren er fra 2008 og har gået 5.200 timer. Den er monteret med frontlift samt kraftudtag foran.

Affjedret

Massey Ferguson 7400-serien har lige fra starten været en højspecificeret traktormodel. Eksempelvis var både kabineaffjedring samt affjedret foraksel standardudstyr. Ligeledes var Load Sensing hydraulik, el-betjente hydraulikventiler standardudstyr, samt GTA-terminalen, der anvendes til opsætning og kontrol af traktoren standardudstyr.

Terminalen anvendes eksempelvis til opsætning af foragerautomatikken, som i øvrigt er ret velfungerende på modellen. Terminalen indeholder også opsætningen af to specielle Massey Ferguson funktioner. Med Dual Control kan betjeningen af traktorens frontlift eller en af traktoren hydraulikudtag kobles sammen med liftbetjeningen bag på traktoren. Med Trailed Implement Control kan arbejdsdybden på bugserede redskaber indstilles med drejehjulet til liftkontrollen.

Topmodel

Ved introduktionen var Massey Ferguson 7495 topmodel i serien, men i 2009 blev serien toppet af 7497 og 7499 på henholdsvis 225 og 240 hestekræfter. I moddellerne indtil 2010 var der ingen kommunikation mellem motor og transmission. Med et par kontakter indstiller føreren selv det rette forhold mellem hastighed og motoromdrejninger.

I 2010 introducerede Massey Ferguson Dynamic Tractor Management (DTM). Med DTM kan traktoren indstilles, så den selv tilpasser motoromdrejningerne til belastningen. Når der arbejdes med redskaber, som trækkes af traktorens kraftudtag, kan systemet indstilles til at fastholde motoromdrejningerne og i stedet regulere på hastigheden, når belastningen ændres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2012 blev 7400-serien afløst af den nye 7600-serie, som anvender AdBlue for at overholde emissionskravet Tier 4i, og endelig blev 7600-serien afløst af 7700-serien i 2015, som overholder Tier 4 Final-kravene.

Kontroller håndbremsen

På Massey Ferguson 7400-serien aktivers håndbremsen af en arm, der er placeret oven på transmissionshuset. Her kan der samle sig jord og skidt, og hvis det får lov til at blive liggende, kan det få håndbremsarmen på bremsecylinderen til at sætte sig fast.

- Ligger der fugtigt jord, og måske græs der safter, rundt om håndbremseakslen som går ind i transmissionshuset, breder rust sig fra de udvendige dele og ind i bøsningen. Akslen sætter sig efterhånden fast og vipper ikke helt tilbage, når håndbremsen løsnes. Det starter en ond cirkel, hvor bremserne begynder at hænge, og i værste fald kan bremserne brænde sammen, siger Kaj Dalsgaard Madsen, som er værkfører i Hjallerup Maskinforretnings afdeling i Aars.

- Symptomerne på at håndbremsen er ved at sætte sig fast, er at traktoren i friløb trækker lidt til den ene side, lige før den står helt stille. Prøvekør derfor den brugte traktor før der handles, og i dagligdagen er det vigtigt at transmissionshuset enten vaskes eller blæses af, så der er rent under kabinen, siger værkføreren og tilføjer:

- En anden indikator på, at bremserne hænger, er at der ofte kommer en alarm for at trykfiltret i hydrauliksystemet er tilstoppet. Her skal håndbremsen kontrolleres, samtidig med at der monteres nyt filter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stabil motor

Ifølge værkføreren er den finske Sisu motor i Massey Ferguson 7495 Dyna-VT ikke noget der normalt repareres på. Dog er der en lille detalje, som man bør være opmærksom på.

- På modeller med common-rail er ledningerne fra motorstyringen og til dyserne ført igennem ventildækslet. Gummitætningen i gennemføringen kan blive utæt. Sker det, løber der motorolie ned og kan i værste fald ødelægger motorstyringen. For godt et par tusinde kroner kan der fås et ombygningssæt, som eliminerer problemet, siger Kaj Dalsgaard Madsen.

Motorolien skal skiftes for hver 400 timer, mens skifteintervallet på hydraulikolien er på 1.200 timer og transmissionsolien skal først skiftes ved 2.000 timer.

Husk at skifte gear

Massey Ferguson 7495 Dyna-VT er med to mekaniske gear. Første gear anvendes til hårdt markarbejde og det høje gear anvendes til lettere arbejde og transportkørsel.

- Ved lettere markarbejde kan der udmærket køres i det høje gear, og transmissionen tager heller ikke skade af, at der læsses et enkelt læs gylle af i det høje gear. Men det er vigtigt, at der skiftes til første gear, når der virkelig skal arbejdes. Fortsættes der i det høje gear arbejder transmissionens hydrauliske del alt for meget og ved et højt tryk. Det giver en voldsom opvarmning af olien, og det er ødelæggende for transmissionen, siger Kaj Dalsgaard Madsen.