I landbruget anvendes der en bred vifte af læssemaskiner lige fra minilæssere og til store gummihjulslæssere. I ældre stalde med begrænset højde er minilæsseren en effektiv løsning, mens traktoren med frontlæsser er allround læsseren, som både læsser halm i marken og foder hjemme i siloen. Teleskoplæsseren udmærker sig ved at kunne nå langt og eksempelvis stable halm og læsse høje fuldfoderblandere.

Men den ultimative læssemaskine er gummihjulslæsseren, eller gummigeden som den ofte kaldes. Den er ikke blot bygget til at kunne håndtere de tunge løft, men har også en vægtfordeling og en transmission, som gør den i stand til at overføre effekten til hjulene og stå fast, når skovlen skal fyldes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den brugte Case 721D er set hos S.D. Kjærsgaard A/S, som er importør og forhandler af maskinerne fra Case Construction. Den brugte Case 721D er fra 2005 og har gået 10.400 timer. Maskinen står med en fastmonteret skovl på 2,7 kubikmeter, men kan leveres med hurtigkobler tilpasset kundens redskaber.

Tung maskine

Case 721D er en læsser i 15 ton-klassen, og da den brugte maskine står på entreprenørdæk egner den sig bedst til læsseopgaver på fast underlag. Den er derfor den ideelle læser til det større kvægbrug, hvor der dagligt læsses mange ton foder, og hvor læsseren også kan få opgaver med at muge ude i stalden med dybstrøelse og køre i silo, når der ensileres.

Læsseren har en pinhøjde på næste fire meter, og kan derfor uden videre læsse de fleste fuldfoderblandere. Er det nødvendigt med en højtipskovl eller overfald på skovlen, er der ført et olieudtag ud på læsseren. De nye 721F-læssere, som leveres i dag, kan leveres med en læsser hvor armene er forlænget med 40 centimeter, og som derfor kan læsse højere vogne.

Betjenes fra joystick

Læsseren betjenes fra et joystick, som ikke kun håndterer læsserens basale funktioner, men også de automatiske funktioner hvor skovlen føres tilbage til enten fylde- eller transportposition. Fra joysticket kan føreren også geare ned, når skovlen skal fyldes, og der er behov for ekstra power.

Opdateret to gange

I 2007 blev 721D opdateret til E og i 2011 kom den nuværende F-model. Opdateringen til 721E omfattede opdatering på motoren samt en kabine med et større glasareal og en ny instrumentering. I F-modellen blev motoren igen opdateret til nye emissionskrav, og udstødningen efterbehandles i en SCR katalysator hvor der tilsættes AdBlue. Modellen fik også nye aksel og en ny transmission med fem fremadgående gear og mulighed for lock up af converteren, når der køres transport.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Undersøg servicehistorikken

I modsætning til entreprenøren, hvor der ofte er faste chauffører, som har ansvaret for maskinen, så er der i landbruget ofte flere bruger af læssemaskinerne. Den faste mand hos entreprenøren kender sin maskine, og ved hvornår den skal smøres og serviceret. Med flere brugere af maskinen kan den ene dag let tage den anden, uden at maskinen får den nødvendige service.

- Alle bevægelige dele på læsseren smøres af centralsmøreanlægget, og når blot der er fedt i anlægget, er der intet dagligt vedligehold på læsseren. Motoren skal serviceres for hver 500 timer, og da skal der også skiftes olie på akslerne. Det er vigtigt at serviceringen sættes i system, så intervallet overholdes. Vil man være sikker på at maskinen serviceres til tiden, tilbyder vi også på brugte læssere en servicekontrakt, hvor vi holder maskinen serviceret, siger salgskonsulent Claes Gregersen, S.D. Kjærsgaard A/S.

Bremserne er en sliddel

Bremserne på en læssemaskine er en sliddel, men hvornår de skal skiftes afhænger af kørselsmønsteret og af maskinens servicering.

- For at opnå optimal levetid på bremseren, er det vigtigt at skifteintervallet på olien i akslerne overholdes. Fortsættes der med slidt olie, nedsættes bremsernes effektivitet og levetiden reduceres. Prøvekøres en brugt læsser, og bremserne ikke virker optimalt, er bremserne enten slidt op, eller også trænger olien til udskiftning. Uanset hvad årsagen er, så skal det med i overvejelsen, når prisen på den brugte læsser vurderes, siger Claes Gregersen.

Undersøg drejeled for slør

Til trods for at centralsmøreanlægget forlænger levetiden på maskines bevægelige dele, så vil der efterhånden opstå slør i de forskellige led.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Slør i det centrale drejeled afsløres ved at lægge skovlen an mod jorden. Leddets centrale bolt er fikseret med tre umbraco skruer under leddet. Går de løse, begynder bolten at dreje rundt, og der opstår hurtigt slør i leddet. Kontroller med jævne mellemrum at skruerne er spændt fast, anbefaler Claes Gregersen.

Ved drejeleddet sidder der også et støtteleje på drivakslen, som fører effekten fra transmissionen og ud til forhjulene. Lejet smøres manuelt, men her er det vigtigt, ikke at oversmøre, og faktisk skal lejet kun smøres for hver 500 timer, når maskinen alligevel skal have skifte olie.

Slør i selve læsseren undersøges ligeledes ved at lægge skovlen an. Hvor meget slør der accepteres er forskellige fra bruger til bruger, Claes Gregersen minder dog om, at det er vigtigt at bøsninger og bolte udskiftes, før der opstår slid i selve maskinen.

Dæk i forhold til opgave

Den brugte læsser står på entreprenørdæk uden ret meget mønster. De vil sagtens kunne læsse foder på befæstede arealer, men er ikke velegnede til eksempelvis at læse møg i marken.

- Vi levere efterhånden mange gummihjulslæssere på dæk med traktormønster. Det giver god trækkraft i marken, og når der køres i ensilagestakken. De har til gengæld en kort levetid, hvis læsseren konstant kører på fast underlag. Dækvalget afhænger derfor helt af, hvilke arbejdsopgaver læsseren skal udføre, siger Claes Gregersen.