Den første Dammann sprøjte med en bom på 15 meter, blev lagt på ladet af en Mercedes Unimog i 1968, og i årene efter lavede Herbert Dammann maskinstationsarbejde med den selvkørende sprøjte. I 1979 etablerede han maskinfabrikken Dammann GmbH og i 1982 kom den første Dammann-Trac på markedet.

Dammann producerer stadig selvkørende sprøjter på basis af Unimog, og siden 1988 har virksomheden også produceret trailersprøjter. Ud over sprøjter producerer Dammann udstyr til lufthavne, jernbaner og den kommunale sektor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dammann produceres vest for Hamborg, og i 2006 indviede Dammann en ny fabrik, samt testfaciliteter hvor sprøjterne kan prøvekøres. Dammann har et tæt samarbejde med Mercedes, og er i dag Unimog ExpertPartner.

To eller tre aksler

Den brugte Dammann DT 5000 er set hos Flarup Maskiner A/S, som er den danske importør af Dammann. Sprøjten er fra 2001, og den drives af en sekscylindret Mercedes motor på 205 hestekræfter. Tanken rummer 4.400 liter og sprøjtebommen er 36 meter bred. Bommen er med automatisk bomkontrol, og den er monteret med sektionskontrol, der styres af GPS.

På bommen er der monteret Quadron-dyser, hvor der kan skiftes imellem - eller kombineres fire forskelige dyser. Dyserne åbnes og lukkes med trykluft.

Dammann producere i dag Tracs i fire varianter. Største model er DT 3200H, som er med tre aksler og en tankkapacitet på 10.000 liter. Den har hydrostatisk transmission, og kan leveres med sprøjtebomme på op til 42 meter. Dammann-Trac 2500H og 2500H EcoDrive minder i opbygning om den brugte Dammann. Begge modeller leveres med tanke på 4.000-7.000 liter og sprøjtebomme på op til 42 meter. Men til forskel fra den 15 år gamle model har de nye hydrostatisk transmission og firehjulsstyring. Med EcoDrive styres motoromdrejningerne automatisk, og der anvendes derfor et minimum af brændstof til at løse opgaven.

Dammann-Trac 2000 H Highlander er en selvkørende sprøjte med firehjulsstyring, variabel sporvidde og en frihøjde som kan varieres i intervallet 1.150 - 1.900 millimeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Luft i bommen

Den brugte sprøjte er monteret med en pendulophængt bom, som dæmpes centralt af fjedre og støddæmpere. Derudover har de to sidefløje pneumatisk dæmpning. Bommen foldes kun to gange, og sprøjten kan derfor køre 18 eller 36 meter.

Ud over den traditionelle bom leverer Damman også en bom med indbygget luftassistance. Dual-Air-System kalder Dammann systemet, hvor luften fra en central blæser trækker sprøjtevæsken ned i afgrøden. Luftassistancen nedsætter afdriften og øger afsætningen i vanskelige afgrøder.

Kontroller bom og undervogn

Til trods for at den brugte sprøjte har kørt over 100.000 hektar på et tysk landbrug, er den i forbavsende god stand, og er monteret med udstyr, som gør den til en super moderne sprøjte.

- De mange hektar slider elvfølgelig på maskinen, og specielt sprøjtebommen har vi justeret og rettet op, siger Jens Flarup, Flarup Maskiner A/S og tilføjer:

- Bommen er monteret i et trucktårn af U-profiler, og specielt i bommens arbejdshøjde slides profilerne. Det er derfor en god ide at kontrollere tykkelsen på profilerne, og man bør også kontrollere pendulet, som bommen hænger i, for revner. Den 36 meter brede bom folder kun to gange, og kommer bommen til at hænge lidt, kan det justeres i drejeleddene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at undgå skader på ophænget, når den brede bom foldes ud og ind, er det vigtigt at man holder stille, og at bommen løftes helt op, hvor bommen fikseres i en lås.

Mulighed for opdatering

Den brugte sprøjte er monteret med en Müller MC1 terminal, hvor føreren blot indtaster den ønskede dossering og dråbestørrelse. Herefter sørger automatikken for, at vælge de rigtige dyser i forhold til hastigheden, og GPS-en sørger for at lukke for sprøjtevæsken i foragre og kiler.

- Når der købes brugt sprøjte, bør man sikre sig, at sprøjten har en terminal, der arbejder med Isobus, og at den har sektionskontrol. Har den de to futures kan den altid udbygges med GPS og endda kurvekontrol, hvor doseringen kan kontrolleres på tværs af bommen, og holdes konstant når der køres i kurver med sprøjten, siger Jens Flarup.

Pumpen er en sliddel

Sprøjten er monteret med to hydraulisk trukne pumper med en samlet ydelse på 500 l/minut. Ved at anvende en speciel injektorteknik læsser sprøjten med 900-950 l/minut.

- Pumperne er en sliddel, som skal holdes i orden med nye ventiler. Vibrerer trykket, når sprøjten arbejder, eller støder den i sugeslangen, når der læsses, er der en eller flere ventiler som er defekte, siger Jens Flarup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dammann åbner og lukker for sprøjtevæsken direkte ved dyserne. Sprøjtevæsken cirkulerer i sprøjtebommen, og derfor er der både det rigtige tryk og den rigtige dossering, når der åbnes for sprøjtevæsken. Ventilerne betjenes med trykluft, der ifølge Damman er et mere robust system en el-betjening af ventilerne.

Før sprøjten rengøres, tømmes rørsystemer og dyser med trykluft. Det nedbringer restmængden til et minimum, og gør den efterfølgende rengøring af sprøjten hurtigere.

Dammann anvender også lufttryk til at kontrollere dosseringen. Det sker i en såkaldt Nocton ventil, hvor lufttrykket på den ene side af ventilen holder væsketrykket konstant på den anden side af ventilen. Det er en meget simpel konstruktion, som hurtigt tilpasser væskemængden til det aktuelle behov, og som fungerer helt uden elektronik.

Jens Flarup anbefaler at membranen i ventilen skiftes for hver 15.000 hektar. Han anbefaler desuden at sprøjten får et årligt eftersyn hvor doseringen og de forskelige funktioner kontrolleres.

- I et moderne landbrug anvendes der store summer på plantebeskyttelsesmidler, og derfor er det vigtigt, at vi kan stole på det udstyr, som vi anvender i marken, siger Jens Flarup.