Slovakiet - Det er ingen hemmelighed, at Puma-serien er den mest populære hos Case IH, og sidste år var netop Puma-serien også blandt de mest solgte traktorserier i Danmark.

Derfor vil det sikkert glæde mange, at Case IH nu er klar med en række opdateringer til den udbredte traktor. Ved et pressearrangement i Bratislava, som Maskinbladet var inviteret til, afslørede den amerikanske traktorproducent præcis hvilke ændringer, der er på vej. Fællestrækket for nyhederne er, at førerens komfor er i højsædet ved nyskabelserne. Først og fremmest har Case IH forbedret affjedringen på Pumaens frontaksel med en dobbelt akkumulator, hvilket øger kørekomforten for føreren, især når for- og bagakselbelastningen skifter. Det er dog vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en helt ny frontaksel på den populære traktor-serie, og ved pressearrangementet oplyste Case IH, at man ikke har konkrete planer om at skifte frontaksel på serien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lettere styring

Udover en opdateret frontaksel har Case IH også to nyheder med, når det kommer til traktorens styring - de to tiltag kaldes henholdsvis reaktiv styring og adaptiv styring.

Reaktiv styring kendes fra bilernes verden, og fungerer ved, at rattet vender tilbage til neutral position, når man slipper rattet. Den adaptive styring, som Case IH kalder ASC, er dog noget mere teknisk. Kort fortalt betyder det, at forholdet mellem antallet af ratomdrejninger og forhjulenes styrevinkel kan ændres afhængigt af førerens ønsker. På den måde er det muligt at afpasse antallet af omdrejninger fra anslag til anslag i forhold til det arbejde, der skal udføres. Ved hjælp af traktorens AFS-terminal kan føreren vælge det ønskede styreudvekslingsforhold ved hjælp af tre forudindstillede muligheder eller en brugerdefineret indstilling.

Farver og ISO-Bus

Når det kommer til arbejdet med redskaber, har Case IH også gjort livet lettere for piloten i en Puma.

Alle modeller er nu forsynet med farvekodede fjernventiler. Det betyder, at tilkoblingen af redskaber er blevet hurtigere, fordi det nu er lettere at identificere, hvilken kontakt bag på traktoren (modeller med elektrohydrauliske fjernventiler) eller hvilket greb i kabinen (modeller med mekaniske fjernventiler), den enkelte ventil bag på traktoren er knyttet til.

Når de nye Puma-traktorer ruller ud fra fabrikken i St. Valentin, vil de være udstyret med ISO-Bus III, som muliggør tovejsdataoverførsel mellem traktoren og et kompatibelt redskab. Det gør det ikke kun muligt at kontrollere redskabsfunktioner ved hjælp af AFS 700-terminalen, men redskabet kan også sende oplysninger tilbage, der kan styre traktorens indstillinger som eksempelvis hastigheden fremad. Med klasse III-systemet kan ballepresseren f.eks. styre traktoren langs med skåret og på den måde sikre en ensartet indføring og en perfekt formet balle.