Den hollandske producent af blandt andet sprøjter, har netop præsenteret anden generation af den selvkørende Condor Endurance. Foruden ny kabine, indretning, større tankkapacitet samt mulighed for højere frihøjde, så viser AgriFac også systemer for en væsentlig reduktion af kemi, med blandt andet kamera-teknologi for spotsprøjtning og præsisionsbestemt sprøjtning udfra tildelingskort, samt varieret tildeling på tværs af bommen ved kurvekørsel.

Spare på kemien

Condor Endurance II rummer 8.000 liter i tanken, og leveres med bombredder fra 24 til 55 meter. Men den hollandske producent påpeger, at det ikke blot handler om bred bom og stor tankkapacitet - det handler i lige så høj grad om at kunne tildele den dyre kemi mere præcist og i sidste ende spare på kemien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til det formål har AgriFac blandt andet præsenteret DynamicDosePlus samt AiCPlus kamera-teknologi.

DynamicDosePlus er et system til regulering på enkelt dyse niveau på tværs af bommen afhængig af den dosering, som den enkelte mark behøver. Med tildelingskort fra satellitter eller droner, kan sprøjten styre doseringen ned til felter på 25x25 centimeter.

AiCPlus kamera-teknologi giver AgriFac mulighed for spotsprøjtning med kamera-teknologi på bommen. Kamera-teknologien har indbygget lærling i hukommelsen, så databasen løbende opdateres ud fra de data, som indsamles under sprøjtningen.

Antal kamera på bommen afhængig af bommens bredde, da de sidder med op til flere meters mellemrum.

Sprøjtning i kurver

StrictSprayPlus kalder AgriFac systemet til regulering af doseringen på tværs af sprøjtebommen. Det hele foregår på enkelt dyse niveau, og når sprøjtebommen kører i en kurve, vil systemet selv styre doseringen, så dyserne inderst i kurven lukkes ned i mængde, mens dyserne yderst på bommen, og dermed yderst i kurven, lukkes op i mængde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Normalvis styres doseringen udfra en ændring af vandtrykket. Ved at ændre trykket, ændrer man ikke kun flowet igennem hver dyse, men også dråbestørrelsen og dermed sprøjtemønsteret. Med StrictSprayPlus behøver man ikke ændre sprøjtetrykket for at ændre doseringen, og dermed holdes dråbestørrelse og sprøjtemønsteret på samme niveau.

Dette skyldes, at StrictSprayPlus ifølge AgriFac beregner den hastigheden og dosering som er nødvendig pr. dyse, og dermed styres strømmen til åbning og lukning af de enkelte dyser, som kan åbne og lukke op til 100 gange i sekundet. På den måde opnår StrictSprayPlus at ramme det samme niveau på tværs af bommen, uden at ændre på vandtrykket.

Forskellige zoner

Den nye selvkørende sprøjte er blevet delt ind i flere zoner, for at øge komforten for chaufføren. Fronten af sprøjten, rundt omkring førerhuset og under er området for påfyldning. Det gælder både sprøjtetanken, renvandstanken, dieselolie, AdBlue samt sprinklervæske. Midten af sprøjten indeholder værktøjskasse og andet opbevaring, mens den bagerste del af sprøjten rummer pumpesystemer. Alle sikring, relæer er placeret på højre side af maskinen, hvor også studser til servicering og fejlsøgning på hydraulik er placeret, oplyser AgriFac.

Nyheder i kabinen

Kabinen rummer flere nyheder med blandt andet et nyudviklet højre armlæn med joystick til styringen af maskinen. Der er én terminal for enden af armlænet, hvor maskinen overvåges samt opsætning til sprøjtningen. Desuden vil terminalen også kunne fortælle om ruten til næste mark. Kabinen er affjedret ligesom undervognen på sprøjten, og foruden et højere komfort niveau for chaufføren, så giver det ifølge AgriFac også en mere stabil bomstyring.

Sporvidde på maskinerne spænder fra 1,90 til 4,60 meter, hvor alle modeller kan justeres hydraulisk med en meter i bredden. Frihøjden under maskinen er op til 1,3 meter og der er mulighed for montering af 2,3 meter høje dæk.