På Vindbylund pløjes jorden, og når der drives 1.200 hektar, skal der hænges i, når afgrøderne skal etableres.

- Ud over de 1.200 hektar passer vi 400 hektar i et maskinfælleskab, og derfor købte vi for et par år siden en 12 furet Kverneland kærreplov. Det gik rigtig godt med at trække ploven, når føret var godt, men når det blev fedtet havde vi problemer med at stå fast. Da vi sidste år købte tre nye John Deere 8345R traktorer, så vi os derfor om efter en bedre dækmontering. Det resulterede i, at vi som de første fik monteret de nye Michelin AxioBib 750/75 R46 på de nye traktorer, siger Carl Johan Schultz.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækkene har en diameter på 2,30 meter, og er derfor cirka 25 centimeter højere end dækkene på de forrige traktorer. For at matche de høje bagdæk er der monteret Michelin XeoBib i dimensionen 710/60 R38 på forakslen.

Overraskende effekt

Da MaskinBladet besøgte Vindbylund var såningen af vinterbyg i fuld gang. Med de rigelige mængder nedbør fik de nye dæk virkelig lov til at vise, hvad de kunne. Både de tre traktorførere og Carl Johan Schultz er imponeret over, hvad de store dæk præsterer.

- Vi fik traktorerne leveret før høst, og den ene har kørt med en bigballepresser og en ny samlevogn med plads til fem bigballer. På marker med løse bakker, hvor vi ikke plejede at kunne køre op med den gamle ballevogn med tre baller, kørte traktoren med de store dæk op uden problemer. Når jorden er tør, og vi kører med dybdeharven ligger hjulslippet stort set på nul. Min umiddelbare vurdering er, at de store dæk trækker 50-80 procent mere end de 650/85 R38 vi havde på de forrige traktorer, siger den østjyske planteavler.

Under en prøvetur med den 12- furede plov lå hjulslippet på tre til ti procent, mens motorbelastningen på den store John Deere konstant lå på over hundrede procent. Det viser, at dækkene selv under vanskelige forhold kan oveføre traktorens små 400 hestekræfter til underlaget.

Dæktryksregulering

Tvillinghjulene på traktoren, der kører med den otte meter brede Väderstad Spirit såmaskine, kører med et tryk på 0,75 bar i baghjulet og 0,55 bar i forhjulene. Traktoren med den 12 furede plov kører med 2,5 ton i frontliften og to ton bag på traktoren. Den kører med et lufttryk på 1,0 bar i forhjulene og 1,3 bar i baghjulene. Totalt vejer traktoren godt 17 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For at kunne køre med det optimale dæktryk i marken og stadig køre maksimal hastighed på landevejen, har vi fået monteret PTG dæktryksregulering på traktoren. Systemet forhandles af Flarup Maskiner, og dæktrykket kontrolleres og justeres fra en terminal i førerkabinen. Systemet er foreløbig monteret på den ene traktor, og til foråret er det planen, at den skal gå med gyllevognen, siger Carl Johan Schultz.

Optimal opsætning

De tre traktorer er leveret af Mejlby & Vilsgaard, mens de store Michelin dæk er leveret af Nordisk Dæk Import.

- For at en traktoren kan overføre effekten, skal den veje cirka 45 kg/hestekraft, og samtidig skal cirka 30 procent af effekten oveføres af forhjulene. Derfor er det nødvendigt med de 2.500 kg i frontliften og en totalvægt på den gode side af de 17 ton, siger Henrik Møllvang, teknisk konsulent hos NDI.

De to ton bag på traktoren er en vægtklods som er monteret i liftarmene imellem traktor og plov.

- Systemet er udviklet af Uwe Hansen, Horsens, og består af kompakte stålplader, der ikke stjæler nævneværdigt udsyn, og som kun fylder en lille halv meter imellem traktor og plov. Alternativet var hjulvægte, men dem får man ikke lige afmonteret, når ikke der er brug for dem, siger Carl Johan Schultz.

Artiklen fortsætter efter annoncen

John Deere leverer også 8345R i en T-version på bælter. Men hensynet til fleksibilitet og til at kunne anvende traktorerne til transport og foran gyllevognen gjorde, at Vindbylund valgte løsningen med de store Michelin dæk.