Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Optum: Helt ny traktorserie fra Case IH

Af Morten Damsgaard - 3. sep. 2015 KL. 07:28

  • ww160964_1
  • ww160964_2
  • ww160964_3
  • ww160964_4
  • ww160964_5
  • ww160964_6
  • ww160964_7
  • ww160964_8
  • ww160964_9

Nu fyldes hullet mellem Case IH Puma og Magnum med en helt ny europæisk traktorserie: Optum.

Maskinbladet, Tyskland

Med et ønske om mere kraft til rådighed i en kompakt traktor, på størrelse med Puma-serien, blev Optum-projektet startede for små tre år siden.

Resultatet vises frem på Agritechnica 2015 i Hannover, og Maskinbladet har været i Tyskland, for at se nærmere på den nye traktor-serie fra Case IH.

Serien strækker sig over to modeller med navnene Optum 270 og Optum 300, og som altid, hos Case IH, svarer modelnummeret til de nominelle hestekræfter på 270 til 300 hestekræfter, og med maksimalt 288 og 313 hestekræfter når boost træder til. Maksimalt moment bliver 1.282 Nm på kraftudtaget på Optum 300.

Forstærket traktorserie

Traktoren har kun 10 centimeter længere akselafstand end Case IH Puma 240 CVX, og det betyder, at Optum-serien er en kompakt stortraktor, som passer godt ind i det europæiske forhold.

Kabinen på Optum-serien er identisk med Puma-serien og motoren er faktisk også den samme rent volumen-mæssigt dog med flere tilpasninger til den større effekt.

Motoren er samme 6,7 liters FPT-motor, som ligger i Puma-serien, dog med nyt topstykke, stærkere plejestænger og lejer, og med en ny variabel turbo.

Motoren overholder de nyeste emmissionskrav, Tier 4 Final med ren SCR-teknologi - ligesom resten af Case IH-traktorserien, hvor al bearbejdning af udstødningsgassen sker uden for motorrummet med SCR-teknologi, hvor der skal tilsættes AdBlue.

Transmission er trinløs, og en forstærket udgave af den, som ligger i Puma-serien. Det samme gælder resten af bagtøjet, som er specialbygget til netop Optum-serien, med stor løftekapacitet på hele 11 ton, mens frontliften løfter 5,8 ton.

Som ekstraudstyr på traktoren, kan hydraulikpumpen opgraderes fra 165 l/min til 220 l/min og serviceintervallet på hydraulik filter og olie fortætter på 1.200 timer, ligesom Puma-serien.

Brændstoftanken rummer 630 liter og 96 liter AdBlue-tank, hvilket ifølge Case IH skulle kunne holde traktoren kørende i mindst 12 timer.

Stor foraksel

Mange Case IH-kunder ser helt sikkert frem til en ny foraksel, som kan holde til montering af tvillinghjul, uden hjullejer overbelastes.

Her er Optum udstyret med forakslen fra Magnum-serien, og tilmed med to store stempler til affjedring, som kan give sig 110 millimeter. Case IH garanterer, at forakslen kan holde til tvillingmontering og belastningen på hvert slutdrev ligger helt oppe på 7,5 ton. Som standard bliver forakslen affjedret.

Brems uden hydraulik

Optum-serien rummer en række detaljer, som er ret interessante for det danske marked.

At traktoren kan udstyres med luftbremser og ABS-system er nok ikke noget vi kommer til at se i Danmark, men hvad angår nedbremsning, så kan traktoren udstyres med en ny form for motorbremse, som er særdeles effektiv.

Med en pedal til venstre for koblingen, kan traktoren bremses ned fra topfart til stilstand på ganske kort tid. Når pedalen aktiveres, så stoppes brændstoftilførselen, kølevingerne sættes op til fuld hastighed og den variable turbo vinkles op. Alt sammen noget, som er med til at bremse motoren i dens arbejdsgang, og i tre forskellige trin kan aggressiviteten styres for denne nedbremsning, og kørertøjet bringes til standsning uden at bruge bremsepedalerne, og på den måde hverken bruge luftbremserne eller de hydrauliske bremser.

Flere detaljer

Foruden den nye motorbremse, så rummer Optum-serien en række andre gode detaljer.

Blandt andet kan der som ekstraudstyr vælges et lufttrykskontrol system, hvor traktoren kan overvåge lufttrykket i 16 dæk. Med en modtager bygget ind i taget, kan trådløse sensorer sende informationer om lufttrykket fra 16 ventiler, og chaufføren har overblikket i AFS 700-terminalen for enden af højre armlæn.

Det betyder, at hvis et af de midterst dæk på den 27 tons gyllevogn langsomt mister lufttrykket ved en punktering, så bliver chaufføren opmærksom på problemet, inden det er for sent, og hele dækket er ødelagt.

Kabinetaget på Optum, er magen til Puma-serien, hvilket betyder at der er mulighed for en stor lyspakke. Den lille lyspakke giver 1.000 lume pr. lampe i 360 graders område fra kabinens top, mens den store lyspakke giver 1.800 lume pr lampe, og sammen med de 14 LED lygter, fire halogen og en xenon-arbejdslysm, er det en lysstyrke på over 30.000 lumen fra Optum'ens top.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame