Salget af økologiske fødevarer i Danmark steg i 2018 med 14 procent og udgør nu en samlet omsætning i butikker og online på 12,9 milliarder kroner, skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse. Danskerne købte i 2018 mere end dobbelt så mange økologiske fødevarer som fire år tidligere. Frugt og grønt er den produktgruppe, der bidrager mest til den samlede vækst.

- Vi ser for fjerde år i træk tocifrede vækstrater for økologien, og det er glædeligt, at danskernes fokus på rene og sunde fødevarer bare fortsætter. Det er ikke mindst glædeligt at se, hvordan landbruget i stigende grad lægger om til økologisk drift for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel. Det er godt for natur, miljø og dyrevelfærd, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Verdens højeste øko-andel

Når detail-, online, foodservice, samt alternative salgskanaler lægges sammen, så udgør omsætningen af økologiske fødevarer 16,1 mia. kroner. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit køber økologi for 2.785 kroner om året.

- Danskerne har i mere end 10 år været det folkefærd, der køber mest økologisk. Med væksten i 2018 er førerpositionen som verden mest økologiske folkefærd udbygget. Hvad vi også ser er, at de mest økobevidste forbrugere samtidig har et mere klimavenligt forbrug med mere frugt og grønt, siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening i pressemeddelelsen.

Brug for flere vegetabilier

Den største andel af væksten i økosalget står frugt og grønt for. Som overordnet produktgruppe udgjorde frugt og grønt 38 procent af øko-væksten fra 2017 til 2018. Frugt og grønt tegner sig med 4,3 mia. kroner for en tredjedel af øko-omsætningen. Der har i de seneste år været en stor interesse blandt landmænd for at lægge om til økologi, og det økologiske landbrugsareal har aldrig været større. Alligevel er der på det vegetabilske område stadig brug for flere øko-landmænd til at levere varerne.

- Der er potentiale for en større dansk produktion af blandt andet økologisk korn, foder samt frugt og grønt. Mere end halvdelen af havregrynet og 40 procent af gulerødderne solgt i Danmark er økologiske, og økologisk frugt og grønt som hovedgruppe tegner sig for en tredjedel af salget. I nogle byer ser vi nu butikker, hvor økologiske frugt og grønthylder næsten har fortrængt konventionelle varer. Der er en solid stigende efterspørgsel efter varer uden rester af pesticider, ikke mindst hos de danske børnefamilier, siger Henrik Hindborg.

Kategorien mælk, æg og ost steg med 12 procent, og udgjorde med 3,3 milliarder kroner cirka en fjerdedel af øko-omsætningen. Blandt de varegrupper, som voksede mest i 2018 var is og dessert med 153 procents vækst, hvedebrød 43 procent, kylling 30 procent, plantebasseret mælk 23 procent, dybfrosne bær 57 procent og juice steg med 25 procent.