Salget af økologiske varer når nye højder. Danskerne købte økologi for syv milliarder kroner i dagligvarehandlen i 2015. Det er en stigning på 12 procent i forhold til året før, og dermed sætter øko-salget igen rekord. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik, som netop er offentliggjort.

Per Kølster, formand i Økologisk Landsforening påpeger, at de nye økologiske salgstal understreger behovet for en større økologisk produktion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Øko-salget i den danske dagligvarehandel sætter rekord år efter år, og samtidig stiger mængden af økologiske råvarer i gryderne i landets professionelle køkkener markant. Ikke kun danskerne har fået smag for de danske øko-varer. Også blandt forbrugerne i Tyskland, Sverige, Holland og på øvrige eksportmarkeder er dansk økologi eftertragtet. Efterspørgslen er lige nu større end udbuddet, så der er brug for flere øko-producenter. Det er nu, markedet kalder, siger Per Kølster.

Han peger på, at der er markante økonomiske incitamenter til at lægge om til økologi. Afregningspriserne er således mere end dobbelt så høje for økologerne i forhold til de konventionelle producenter inden for flere produktionsgrene i øjeblikket.

- Erfaringerne viser, at et skift til økologi ofte går hånd i hånd med både nye faglige udfordringer og en stærkere økonomi for landmanden, siger Per Kølster.

Markedet er underforsynet

Stigningen skyldes især frugt og grøntsager, som steg med 28 procent fra 2014 til 2015. De udgør nu 26 procent af det samlede salg af økologiske varer. Salget af økologisk kød er vokset med 12 procent, mens salget af økologiske æg er vokset med 16 procent.

- Vi efterlyser især flere økologiske producenter af frugt, grøntsager og bær samt svinekød, oksekød, fjerkræ og æg, siger markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En positiv øko-spiral

Både Coop og Dansk Supermarked oplyser, at butikkernes salg af økologiske varer er fortsat med at vokse i de første måneder af 2016.

- Vi oplever et meget stærkt momentum i dagligvarehandlen for at få flere økologiske varer på hylderne og til at samarbejde om nye økologiske initiativer. Danskernes øgede efterspørgsel på økologi medfører, at butikkerne øger deres udvalg af økologiske varer. Det gør det endnu mere interessant og motiverende at være økologisk forbruger. På den måde er der sat en positiv spiral i gang, som vil fortsætte og skubbe øko-salget yderligere i vejret i de kommende år, vurderer markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.