Hos Odder Diesel har de prøvet lidt af hvert.

Både at stå på egne ben og være en del af en større organisation. Og det er de blevet efter først at blive købt af Jelling Maskinforretning i 2012 og for nyligt, hvor Jelling Maskinforretning og Rimmerhus Maskinforretning besluttede at fusionere og danne Dansk Maskincenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Virksomheden Odder Diesel blev grundlagt i 1981. Før 1981 lå en afdeling af Nordisk Diesel på samme adresse, som firmaet har idag. Endnu før dét hed forretningen "Traktorlageret". Massey Ferguson traktorforhandlingen går helt tilbage til 1952 - dengang med adresse på Nørregade i Odder.

I 1994 overtog Massey Ferguson Dronningborg mejetærskerfabrikken i Randers og Odder Diesel får da også forhandlingen af Massey Ferguson mejetærskere.

Fra en til fire

Odder Diesel blev Agco Center i 2003 og har siden da også haft forhandlingen af Fendt mærket. Virksomheden har siden været full-line forhandler af både Massey Ferguson og Fendt. Odder Diesel er gennem årene vokset støt og roligt og var frem til 2. januar 2012 et aktieselskab med Ib Sørensen som administrerende direktør. Ved årsskiftet 2012 solgte Ib Sørensen forretningen til indehaveren af Jelling Maskinforretning A/S, Holger Skjoldemose.

Og nu er Odder Diesel sammen med Jelling Maskinforretning blevet en del af Dansk Maskincenter, som er blevet en realitet, efter at Rimmerhus Maskinforretning og Jelling Maskinforretning har besluttet at fusionere. Dermed rummer virksomheden fire maskinforretninger af cirka samme størrelse. Og det var en naturlig udvikling for de to ejere Henning Lund Andersen og Holger Skjoldemose.

- Vi har jo godt kunnet se på udvklingen, at der skulle ske noget i vores område. Og med den afstand der ligger mellem vores forretninger, så gav det god mening at udforske mulighederne for at slå os sammen, siger Holger Skjoldemose.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ganske hurtigt fandt de to ejere ud af, at de havde meget mere tilfælles. Da de satte sig samme for at undersøge mulighederne, blev det hurtigt klart, at ejerne havde de samme holdninger til en lang række ting. Samtidig var forretningerne af sammenlignelig størrelse, og det er vigtigt for samarbejdet.

- Det skal ikke være sådan, at der er en, der er større end den anden. Hvis samarbejdet skal fungere, skal vi helst have forretninger der minder om hinanden i størrelse, men som også kan supplere hinanden på det mere overordnede plan. Og alt det fandt vi hurtigt ud af fungerede rigtigt godt i samarbejdet mellem Rimmerhus og Jelling, siger Holger Skjoldemose.

Slut med spekulation

For Odder Diesel betyder sammenlægningen, at der er ro på i forhold til overvejelserne om fremtiden.

- Det vigtigste for os er, at vi nu ved, at vi er en del af Agcos Route 66-strategi. Der har været mange spekulationer og snakke om, hvordan fremtiden for afdelingen i Odder kom til at se ud. Og nu er det heldigvis faldet på plads, siger Inger Leitzke, som er daglig leder af maskinforretningen i Odder.

Samtidig mener Inger Leitzke, at det er en fordel for medarbejderne i Odder, at de allerede er blevet lagt sammen med en anden maskinforretning en gang før, da Odder Diesel blev købt af Jelling Maskinforretning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er nogle ting, som selvfølgelig er nemmere. Vi har et godt og velfungerende samarbejde med vores afdeling i Jelling, og de erfaringer, vi har gjort os kan vi tage med videre, nu, hvor vi skal vænne os til en ny virkelighed, siger Inger Leitzke.

- Som del af en større virkelighed, er der selvfølgelig flere ting, der skal gå op i en højere enhed. Tanken er, at vi kan supplere hinanden. Afstanden mellem to afdelinger gør, at vi har mulighed for at hjælpe hinanden i perioder, hvor der er ekstra travlt. Og selvom vi holder fast i de tætte relationer mellem kunde og servicemedarbejder, så tror jeg, det er vigtigere at en mejetærsker kommer ud at køre igen under høsten, end at det er den sædvanlige medarbejder der laver den, siger Inger Leitzke

Og hvad skal man så forvente af Dansk Maskincenter i fremtiden? Svaret er enkelt, når man spørger Inger Leitzke.

- Kunderne skal forvente at få den samme gode service, som de altid har fået. De bliver mødt af de samme medarbejdere og det er de samme folk som styrer både lager og butik. Det eneste der sådan set ændrer sig er navnet på bilerne og fakturaen, siger Inger Leitzke.

Der er dog fordele at hente ved at være en del af en større kæde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har flere gange oplevet at vi har kunnet hjælpe vores kunder hurtigere, fordi ligepræcis den reservedel de skal bruge har været på lager i Jelling. Og med fire huse, så er der flere muligheder for, at vi ikke skal vente på nye reservedele, men kan hente den internt. Så på den måde, tænker jeg, at vores kunder i nogle tilfælde vil opleve, at deres maskiner kommer hurtigere tilbage i marken, siger Inger Leitzke.