For at fremme eksporten af økologi yderligere er Landbrug & Fødevarer gået sammen med Økologisk Landsforening og Food Nation for at udvikle en ny samling af PR-materialer til organisationer og virksomheder, der netop arbejder med eksport af økologiske fødevarer, oplyser Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Samlingen består blandt andet af magasinet 'The Organic Way - The Danish Model', der findes på fire forskellige sprog og en PR-film, der fortæller om styrkerne bag vores økologiske produktion.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Med samlingens materialer ønsker vi at udbrede kendskabet til den økologiske fødevareproduktions styrkepositioner, der har banet vejen for den succes, dansk økologi har i dag. På vegne af vores økologiske landmænd og virksomheder skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at understøtte interessen i udlandet og dermed styrke salget, så det forsat er en god forretning at være økolog i Danmark, siger Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer i pressemeddelelsen.

Danskerne og økologi

Ifølge Landbrug & Fødevarer har de tre organisationer i materialet samlet fortællingen om de mange forskellige politiske, faglige og markedsmæssige indsatser fra jord til bord, der har gjort den økologiske fødevareproduktion til noget særligt, og som har medvirket til at gøre de danske forbrugere til verdensmestre i økologisk fødevareforbrug.

- Med materiale vil vi gerne gøre det lettilgængeligt for fødevarevirksomhederne at fortælle deres kunder den helt unikke historie om den særlige danske model, der har bragt dansk økologi i den førerposition, økologien herhjemme har i dag, siger Mette Jasper Gammicchia, der er leder af afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- Andre lande ser også mod Danmark, når der skal hentes inspiration til enten at øge omlægningen til økologi eller udvikle den økologiske afsætning. Derfor er en præsentation af den danske model for økologi efterspurgt som case i udlandet. Den efterspørgsel har bl.a. dannet baggrund for udarbejdelsen af materialet. Repræsentanter for den økologiske branche som Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer bliver også ofte brugt som foredragsholdere i udlandet.