Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Nyt gylletræk gør buffertanken uinteressant

Af Morten Damsgaard - 10. mar. 2019 KL. 11:00

  • ww288261_1

Vogn Maskinstation kan med 41 ton gylle tage et helt læs gylle fra de fire akslede lastbil-gylletrailere.

På afstand kan Vogn Maskinstations nye gylletræk se en anelse specielt ud. Måske også en anelse klodset. Men når først man kommer tæt på, og kommer med ud og kører med sættet, så skifter man faktisk ret hurtigt mening.

Bag rattet på Vogn Maskinstations nye gylletræk sidder Lasse Jakobsen, og han får det til at ligne en leg, når han styrer det store gyllesæt rundt på markerne i det nordjyske.

citat startcitat start

Nu kan vi reducere antallet af overkørsler med en større tankkapacitet og det er ikke uvæsentligt

- Martin Jakobsen., medindehaver af Vogn Maskinstation.

citat slutcitat slut

rich-media-1
Lasse Jakobsen er fast chauffør på det specielle gylletræk, og han er godt tilfreds med opbygningen.

Sættet består af en Claas Xerion 4000 Saddle Trac, hvilket betyder, at kabinen er flyttet helt frem og placeret over forakslen. Bag kabinen ligger der en 16 kubikmeter tank til gylle, og efter traktoren er der monteret en Samson PG 25 gyllevogn med en 36 meter Harsø slangebom. I alt rummet sættet 41 ton gylle, og det betyder, at det kan tage et helt læs gylle fra de fireakslede lastbil-gylletrailere.

rich-media-2
Det nye gylletræk kan tage et helt læs fra en fire akslet gylletrailer og dermed spares buffertanken.

- Det er præcis dét formålet med sættet er, fortæller Martin Jakobsen, medindehaver af Vogn Maskinstation, som han ejer sammen med broderen Ulrik Jakobsen.

- Med denne løsning skal vi ikke bruge kræfter på at flytte en buffertank løbende over arbejdsdagen. Nu kan gylletrækket tage gyllen direkte fra lastbilen, og tilmed tage et helt læs hver gang.

Færre overkørseler

Det nye gyllevognsæt har ikke skuffet maskinstationen indtil nu, skønt det blot har kørt i et par uger.

- Vi oplever gode tilbagemeldinger fra kunderne, fortæller Martin Jakobsen.

Han påpeger flere fordele ved sættet foruden buffertanken, som man ikke skal tænke på i dette setup.

- En anden stor fordel er antallet af overkørsler i marken. Når vi bringer gyllen ud på 36 meter, kom vi ikke langt med den tidligere 25 ton gyllevogn sammen med en tre ton fronttank. Nu kan vi reducere antallet af overkørsler med en større tankkapacitet og det er ikke uvæsentligt, påpeger han.

God vægtfordeling

Sættet er opbygget på den måde, så gyllevognen kan pumpe gyllen fra gyllevognen og til den 16 kubikmeter store tank på traktoren. Når lastbilen fylder gyllen i gyllevognen, sker det ved hjælp af en studs bagerst på gyllevognen.

rich-media-3
Opbygningen af trækket betyder blandt andet, at gyllen pumpes fra gyllevognen til tanken på traktoren.

- Setuppet gør mig i stand til, selv at bestemme, hvornår jeg vil pumpe gyllen fra traktorens tank til gyllevognen, og det betyder, at jeg kan beholde vægten på traktoren indtil vognen er ved at være tømt, fortæller Lasse Jakobsen.

Han fortæller, at den 400 hestekræfter stærke Claas har et fint kraftoverskud til opgaven.

- Traktoren er firehjulsstyret, og gyllevognen drejer med traktoren, så hele sættet er faktisk ikke så vanskeligt at komme rundt med, selvom man naturligvis lige skal vænne sig til, at man faktisk ikke kan se gyllevognen, når man kigger bagud fra kabinen. Her er spejlene mine venner, fortæller Lasse Jakobsen, som dog også har adskellige kamera monteret bag på traktoren, så han har fuld kontrol over gyllevognen.

rich-media-4
Med 36 meter Harsø-bom på sættet er den store tankkapacitet næsten en nødvendighed.

- Det er en vanesag at vænne sig til at køre med sættet, men det er ikke første gang, at en Claas Xerion bringer gylle ud på maskinstationen, da jeg for år tilbage kørte med en Claas Xerion og Samson TGX-gyllevogn.

En god løsning

Maskinstationen havde flere idéer oppe og vende, inden beslutningen blev taget om at investere i det nuværende setup.

- Vi ville frygtelig gerne have buffertanken ud af billedet, og derfor tænkte vi på at opgradere den nuværende 25 ton gyllevogn til en 35 ton gyllevogn. På den måde kunne vi sammen med den tre kubikmeter store fronttank opnå samme resultat, ved kunne rumme et helt læs fra de fire akslede lastbilgylletrailere, fortæller Martin Jakobsen, som dog bemærker, at hvis man skulle gå efter denne løsning, så ville det også kræve en større og stærkere traktor end den 300 hestekræfter traktor man kørte med.

- På blandt andet YouTube havde vi set film fra tyske maskinstationer, som kørte med lignende systemer, og Lasse foreslog at kigge i den retning, og se på fordelene i en Claas Xerion-traktor med en tank påmonteret. Vi undersøgte mulighederne for brugte løsninger, men da vi ikke havde brug for pumpeløsningerne, som var på de mange brugte traktorer, så besluttede vi os for at lave en løsning selv.

Beslutningen blev taget kort fra påsken, og Almas fandt en Claas Xerion demo-traktor i Frankrig, mens Garnt Kotte-tanken blev fundet i Tyskland. Gøma hjælp med at bygge løsningen sammen, og i løbet af kort tid var systemet klar til at rykke i marken.

- Desuden har vi fået monteret SyreN-anlæg på traktoren, så vi i traktorens frontlift kan montere et SyreN-anlæg, fortæller Martin Jakobsen.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame