Maskinbladet, Tyskland

Den nye Fendt 1000-serie, er den første traktorserie fra Fendt, som får den helt nye TA-transmission monteret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter 20 år med samme Vario-transmission har Fendt nu fornyet transmissionen, og faktisk lavet en helt ny opbygning af den velkendte trinløse transmission, som Fendt i 1995 døbte Vario.

Princippet i den trinløse transmission er, at umiddelbart efter motoren deles kraften i to linjer igennem et planetgear. Den ene linje er en mekanisk forbindelse direkte til traktorens bagtøj, og den anden er en hydraulisk drivlinje med en pumpeenhed og en motorenhed, som også er forbundet til traktorens bagtøj. Med de hydrauliske komponenter, som kan vinkles, styres de omdrejninger, som sendes til den mekaniske og hydrauliske del, og på den måde ændres hastigheden på traktoren.

Nyt princip

I den nye trinløse transmission, er der enkelte komponenter, som går igen: planetgearet er stadig at finde i transmissionen, og det samme gælder den hydrauliske pumpe og motor. Normalt er der kun én motor- og pumpeenhed i Vario-transmission, men den nye TA400 har to motorer.



Det samme havde den trinløse Vario-transmission i den første trinløse Fendt 800 - men her var begge to forbundet til traktorens bagtøj.   



I stedet for, at den hydrauliske del har forbindelse til bagtøjet, så har kun den ene hydrauliske motor forbindelse til bagtøjet, mens den anden motor har forbindelse til forhjulene.

Dette betyder, at traktoren kører med permanent firehjulstræk op til 25 kilometer i timen.

Artiklen fortsætter efter annoncen



- Det er første gang man ser en trinløs transmission bygget op på den måde, og det har flere fordele. Dels undgår vi et gruppeskift i transmissionen, som vi har i den oprindelige Vario-transmission, og desuden får vi en langt højere effektivitet i transmissionen, da forhjulene "koster" mindre at trække, siger Ulrich Hufnagel, udviklingschef hos Fendt.



- På en traditionel traktor "koster" det en stor effektivtet at drive forhjulene med rundt, når firehjulstrækket ikke er tilkoblet, da den rullemodstand, som skabes fra forhjulene, skal drives fra baghjulene. Faktisk går der en trejdedel effekt til spilde, fra baghjulene til forhjulene.

Hvis det eksempelvis kræver tre kilowatt at drive forhjulene, så skal der sendes knap 10 kilowatt fra baghjulene, da effekttabet fra bagtøjet til jorden er 60 procent og igen tabes der 60 procent fra jorden og op igennem forhjulene, påpeger Ulrich Hufnagel.



Hvis der bliver forskel på hjulslip på mere end to procent på forhjul og baghjul, så kobles firehjulstrækket til, og det samme gælder ved hårdt arbejde, hvor transmissionstrykket er højt.

Skrappere venderadius

At der nu er to hydrauliske motorer i den trinløse transmission, betyder, at olien fra den hydrauliske pumpe automatisk vil løbe til den motor, som er lettest at "trække rundt".

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det betyder, at når traktoren eksempelvis drejer, så vil der løbe mere olie til forhjulene og forhjulene, vil løbe stærkere end baghjulene, og vi vil faktisk få en venderadius, som er en hel meter kortere end ellers, fortæller Ulrich Hufnagel.

Ved 25 kilometer i timen, vil den hydrauliske motor til forhjulene, være vinkelet helt ud i 45 grader, og den vil stoppe, en kobling sørger for at koble forbindelsen mellem forhjul og motor fra, og forhjulene trækkes nu fra bagtøjet, som en almindelig traktor vil gøre.

.- Først når traktoren når 60 kilometer i timen, er den anden hydrauliske motor vinklet ud, og står stille, og der er fuld mekanisk træk igennem transmissionen. Det betyder, at transmissionen udelukkende er bygget op på hydraulisk effektoverførsel fra motor til bagtøjet, fremhæver Ulrich Hufnagel og tilføjer, at virkningsgraden igennem transmissionen er høj:

- Selvom vi ikke har den mest optimale virkningsgrad i hydraulik, så erden væsentligt bedre end vores tidligere Vario-transmission.

Koblingen mellem for- og baghjul kan desuden kobles til og fra afhængig af behovet. Følere sidder og overvåger transmissionstrykket, og sørger for at overfører kraft fra for- til baghjul eller omvendt når det er nødvendigt:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ved hjulslip større end to procent, vil transmissionen sørger for at udligne det, ved at overfører effekt den ene eller den anden vej, afhængigt af behovet.