For 20 år siden blev den første Turbofarmer teleskoplæsser produceret til landbruget. Nu lanceres en mellemklasse størrelse i den nye generation af Turbofarmere. Det er ikke blot en fornyelse, men en helt ny klasse der introduceres, som supplerer det brede produktprogram fra Merlo.

Løftehøjden bliver syv og ni meter. Løftekraften bliver op til 3.500 kg, og motoren er på 122 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Merlo har brugt de mange års erfaring kombineret med kundefeedback, til at udvikle den nye mellemklasse serie af Turbofarmere. Komfort og køreoplevelsen er højnet på mange måder. Den nye kabine er den bredeste på markedet og har fokus på udsyn, ergonomi, lavere kabinestøj og aircondition effektivitet.

Modellerne introduceres med Eco Power Drive (EPD), som standard. EPD kontrollerer den elektroniske motorstyring sammen med hydrostaten, der gør det muligt at sænke motoromdrejninger og bevare hastigheden. Foruden at reducere brændstofforbruget med op til 18 procent giver det en bedre dynamisk bremsning af maskinen.

Patenteret sikkerhed

Den nye serie er monteret med et patenteret sikkerhedssystem, der automatisk genkender redskabet på teleskoparmen og viser belastningsdiagrammet på et display i kabinen. Føreren informeres således i realtime om belastningen for det valgte redskab. Til displayet kan også tilkobles kameraer monteret på bommen og bag på maskinen.

Mekanisk PTO er tilgængelig på alle modeller i den nye Turbofarmer serie. Med PTO bliver teleskoplæsseren mere alsidig og kan anvendes til mange opgaver, som der normalt kræves en traktor til. PTO'en kan køre med både 540 og 1000 omdrejninger.

Variabel transmission

For de kunder, der har ekstraordinært stort kraftbehov eksempelvis til at trække store vogne eller udføre hårdt arbejde med maskinen, kan modellerne leveres med CVT variabel transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den hydrostatiske transmission har to arbejdsområder. Accelerationen fra 0 til 40 kilometer i timen sker uden gearskift, derved opnås en maksimal moment overførsel fra den kraftige dieselmotor til hjulene. CVT giver samtidigt op til 12 procent mere trækkraft ved lave hastigheder.

Kabineaffjedring og boom sideshift tilbydes til alle modellerne. Side shift er patenteret sideforskydning af bommen. Føreren kan fra kabinen således sideforskyde materialet der løftes. Side shift er meget anvendeligt ved stabling af eksempelvis paller og halmballer, hvorved der undgås afstand mellem emnerne.