Maskinbladet,Tyskland

Med 330 hestekræfter foran kabinen og med 6.000 liter bag kabinen, en bom på 36 meter og med variabel sporvidde og højde, så er der virkelig tale om en nyudviklet sprøjte fra Horsch.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Den nye selvkørende sprøjte er netop blevet præsenteret for pressen i Tyskland, og på årets Agritechnica kan sprøjten nærstuderes. Den bærer navnet Horsch Leeb PT 330.

Sprøjten indeholder flere spændende nyheder, og den nok allerstørste nyhed findes på bommen.

Horsch har taget patent på den nye sprøjtebom, som er ophængt uafhængigt af selve sprøjten.

- Gyroskopteknologi, som også er kendt fra fly-verden, er benyttet på sprøjtebommen, forklarer Michael Horsch, indehaver af Horsch.

Han hentyder til en række sensor, der konstant informerer en computer om bommens nøjagtige placering over jorden. Computeren på bommen taler sammen med et lignende elektronisk udstyr på sprøjten, således bommen kan arbejde uafhængigt af sprøjten og altid stå vandret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To hydraulikcylinder under sprøjten sørger for at forskyde bommen til højre og venstre afhængigt af selve sprøjtens position på marken.

En sensor informere desuden bom-computeren om sidehæld, og sammen med fire højdesensor følger bommen markens overflade - også under vandret position.

Claas traktorkabine

Selve førerhuset er som en Claas Axion 900-serie traktor. Kabinen og en lang række af betjeningsknapper kommer fra den tyske maskinproducent Claas, dog med Horsch-Leebs egen sprøjtecomputer integreret i højrearmlæn i kabinen.

Motoren i sprøjten leveres fra Mercedes og yder 330 hestekræfter. Transmission er hydrostatisk, og der sidder en kørermotor på hvert hjul, og sprøjten kan enten trække på alle hjul eller kun to af hjulene.

- Sporvidden kan variere fra 2,25 meter til 3 meter, og på den måde kan sprøjten kører over 4 rækker kartofler eller majs, fortæller Arne Gejl, Marketing og rådgivning hos Stroco-Agro, som er den danske Horsch importør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Michael Horsch fortæller, at der på nuværende tidspunkt kører fire af de nye sprøjter som test i Tyskland, og den normale arbejdshastighed er 25 kilometer i timen med bommen 30 centimeter over afgrøden.

- Jeg ville have en sprøjte der kunne køre 60 kilometer i timen på vejen, 30 kilometer i timen på marken og have bommen 30 centimeter over afgrøden, og denne sprøjte lever til fulde op til forventningerne, fortæller Michael Horsch.