Forsøgene har resulteret i en rapport, der sammenfatter baggrunden for landbrugsbranchens behov for tunge køretøjer, gældende lovgivning for udvalgte køretøjers dimensioner, en række forsøgskørsler samt opnåede resultater og konklusioner herpå.

Hensigten med forsøgene har været at undersøge, hvordan påvirkning af veje for udvalgte bæltekøretøjer og gyllevogne, der i dag kører på dispensation, niveaumæssigt ligger i forhold til de i dag tilladte køretøjer, herunder særtransporter. Forsøgene er foretaget på korte udvalgte strækninger, et begrænset antal vejtyper og -belægninger og med flere sæt accelererede testkørsler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sammenfattet viser forsøgene at tunge køretøjer og bæltekøretøjer generelt er hårde ved vejene, men samtidig at sliddet på vejene ikke er større end man hidtil har antaget. Forsøget har endvidere vist at særligt korrekt lastfordeling, dæktryk og kontakttype, det vil sige traditionelle dæk med mønster versus bælter med ribber, har en vis betydning for vejsliddet.

Positiv drøftelse med landbruget

- Vi har gennem dette brede samarbejde i disse forskellige delforsøg opnået en ny viden og forståelse for, hvorledes sammenlignelige tunge køretøjer, der anvendes i landbrugserhvervet, påvirker enkelte mindre kommunale veje, siger afdelingsleder Mette Bentzen fra Vejdirektoratet.

- Dermed kan vi gennem fortsatte positive drøftelser med landbrugsbranchen og kommunerne sammen drøfte muligheder for nye fælles løsninger for den udfordring, som landbrugserhvervet står overfor, siger afdelingslederen.

Rapporten er udarbejdet i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Agroindustri, Danske Sukkerroedyrkere, Seges, Asfaltindustrien, Kommunernes Landsforening og Færdselsstyrelsen.