Nu er det slut med tidrøvende justering af kædesaven, når arbejdsopgaverne skifter, eller vinterkulden pludselig sætter ind. Sådan lyder det fra Stihl, der lancerer anden generation af Stihls MS 261 C og MS 362 C kædesave.

De nye save er udrustet med Stihls M-Tronic motorstyring, der klarer indstillingen løbende under arbejdet. Samtidig har de to modeller fået tilføjet et "M" til modelbetegnelsen, så de nu hedder Stihl MS 261 C-M og MS 362 C-M.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis kædesaven skal køre helt perfekt med størst mulig effekt og mindst muligt brændstofforbrug, skal man justere karburatoren, så benzin/luft-blandingen passer til arbejdsopgaven og omgivelserne. Men det er nok de færreste brugere, der får det gjort hver gang, siger René Gjølander, der er produktspecialist hos Stihl Danmark.

Sikrer optimalt arbejde

I de nye andengenerations kædesave foretager M-Tronic mikro-computeren justeringen langt hurtigere og mere effektivt, forklarer René Gjølander.

Elektronikken holder ikke kun øje med, hvor meget saven belastes under arbejdet, men også med en række faktorer som for eksempel motorens temperatur og det omgivende lufttryk. Informationerne bearbejdes løbende og bruges af elektronikken til at styre brændstof-tilførslen, så kædesaven hele tiden arbejder optimalt.

- M-Tronic husker også indstillingerne fra sidste gang, man brugte saven. Så fortsætter man arbejdet under de samme betingelser dagen efter, arbejder saven helt perfekt allerede fra første sekund, lover René Gjølander.

Færre skadelige stoffer

Han peger også på, at motorerne i MS 261 C-M og MS 362 C-M er bygget med Stihls 2-MIX system, der reducerer udledningen af skadelige stoffer med op til 70 procent i forhold til en normal totaktsmotor. Det giver et bedre arbejdsmiljø for brugeren og sparer samtidig op mod en femtedel brændstof, fordi benzinen udnyttes mere effektivt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kort fortalt går princippet ud på at lægge en luftpude ind mellem den friske benzin/luft blanding og udstødningsgassen, så det rene brændstof inde i motoren ikke forurenes, inden det antændes. Det giver naturligvis en meget bedre forbrænding, men jeg synes alligevel, at en reduktion på op til 70 procent af de skadelige stoffer i udstødningen er imponerende, siger René Gjølander.

Motoren i MS 261 C-M er på 50,2 cc, mens storebror MS 362 C-M har et cylindervolumen på 59 cc.

Flere finesser

De to kædesave har fået en række nye finesser, der letter arbejdet for skovarbejderen, anlægsgartneren eller den krævende fritidsbruger. Tænd-sluk kontakten har nu kun to positioner, fordi M-Tronic selv holder øje med, om kædesaven er kold eller varm, når den startes. Så der er ikke længere nogen koldstart-indstilling.

Desuden er begge save udrustet med Stihls specielle luftfilter-system med forfiltrering og det langtidsholdbare HD2 luftfilter, der har ekstremt små porer og derfor tilbageholder selv det fineste støv.

Begge save findes i en udgave med QuickStop Super, så kæden ikke kun bremses ved et kraftigt tilbageslag, men også når det bagerste håndtag slippes. Det sker lynhurtigt: I løbet af mindre end et sekund står kæden stille, lover Stihl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Smarte detaljer

MS 261 C-M og MS 362 C-M kan også fås med elektrisk opvarmning af både det forreste bøjle-håndtag og det bagerste håndtag. Samtidig opvarmes karburatoren, så det ikke kun er brugeren, men også motoren, der kan nyde den ekstra komfort, el-opvarmningen giver.

Bortset fra motorstørrelse og vægt er de to kædesave teknisk meget ens. De er for eksempel begge konstrueret med et støbt magnesiumshus, langtidsholdbart til krævende og professionelt brug. Desuden er lyddæmperen på begge modeller i rustfrit stål. Det giver længere holdbarhed, inden den skal skiftes.

Endelig er der en praktisk detalje, som mange brugere overser, men som ikke er uden betydning. Møtrikkerne, der holder sideskjoldet, er integrerede i selve skjoldet. Så falder de ikke af og bliver væk i skovbunden, når man afmonterer skjoldet, for eksempel for at skifte kæde.