Zetor benyttede den store landbrugsudstilling Techagro i Brno til at lancere en opdateret version af deres Forterra-serie med en ny motor med miljøklasse Tier 4.

Motoren der sidder i en Zetor Forterra yder op til 147 hestekræfter uden boost. Den nye motor har et endnu bedre moment ved lave motoromdrejninger end sin forgænger, og ifølge uafhængige tests er dieselforbruget faldet yderligere, selvom Tier 3 modellen viste utroligt lave forbrugstal i forvejen. Testene er gennemført på Mendel universitetet, og de viser en besparelse på helt op mod 15-20 procent under normale arbejdsforhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tier 4 klassificeringen er opnået ved at trimme motoren yderligere og ved hjælp af et SCR-system med AdBlue og aktiv DPF.

Generel opgradering af serien

Samtidig med alle opgraderingerne omdøbes seriens modeller til Forterra CL, Forterra HSX og Forterra HD, og der er sket en række opdateringer på nogle af Forterra-modellerne.

For eksempel er der nu elektro-hydraulisk betjening af differentialespærren på HL og HSX, PowerShift-automatik på CL og et nyt instrumentpanel er taget i anvendelse i kabinen. Der er også kommet timer på vinduesviskerne, elektronisk hånd- og fodgas, glastaglem med solskærm, endnu større spejle og ekstra arbejdslygter.

Alt i alt et fornemt standard udstyrsniveau for klassen.

Forterra HSX har hidtil været seriens mest solgte i Norden. Den vakte opsigt, da den blev lanceret for et par år siden på grund af den nye Hitch-Tronic lifttype, som Zetor og Bosch i fællesskab havde udviklet. Styringen sørger flere gange pr. sekund for en automatisk tilpasning af forholdet mellem liftens positionskontrol og trækkraftsregulering. Det gør det for eksempel meget nemt at opretholde en jævn og ensartet pløjning - også for chauffører uden erfaring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Zetor har travlt

HCP Nordic, som importerer og sælger Zetor i hele Norden, hilser udviklingen velkommen.

- Zetor investerer massivt i produktudvikling og bevæger sig lynhurtigt opad i traktorhierarkiet, både hvad udrustning, hk-klasser og transmissioner angår - og så leverer de nyhederne i henhold til tidsplanen, fortæller Johnny Hansen fra HCP Nordic.

- Forterra'erne med Tier 4 motor er faktisk kommet, før vi forventede, og vi har stadigvæk nogle Forterra Tier 3 på lager, men dem må vi så sælge til en god pris til kunderne, samtidigt med at vi glæder os over udviklingen.