Maskinbladet, Italien

McCormick har netop præsenteret deres nye X7-serie traktorer som strækker sig over både firecylindret samt sekscylindret modeller med effekt fra 131 til 212 hestekræfter maksimalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktoren har gennemgået en stor opdatering sammenlignet med 70-serien som den afløser. Motoren leveres fra FPT (Fiat Powertrain Technologies), bagtøjet og transmission kommer fra ZF, men kabinen har McCormick selv udviklet i Italien.

På dette års Agritechnica bliver serien også vist frem med en trinløs transmission fra ZF.

Også garanterer fabrikken to års garanti på hele traktoren, eller 2.400 timer.

Ny stor Kabine

Den helt nyudviklede kabine er den hidtil største kabine fra McCormick. Kabinen rummer blandet et helt nyt armlæn med alle funktioner samlet. Et helt nyt kørerhåndtag har set dagens lys, hvorpå liften betjenes sammen med et udtag, forargerautomatikken aktiveres, de gemte motoromdrejninger fremkaldes, der skiftes gear også har håndtaget fået en knap kaldt “My Switch”.

Fra denne knap kan chaufføren selv bestemme hvilke funktioner der skal benyttes fra kontakten. Det kan eksempelvis være firehjulstræk, differentialespærre, til og frakobling af autoskift af gear eller som kobling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kan være en fordel med en kobling knap ved eksempelvis presning af rundballe, hvor traktoren skal helt i stå med korte tidsrum, forklarer Poul Wade, produkt specialist hos McCormick.

Alle hydraulikventiler betjenes elektrisk fra armlænet som foruden et klaviatur med fire fjernventiler også kan udstyres med et joystick hvor to ventiler kan benyttes.

- Traktoren kan udstyres med en midtermonteret ventil til brug ved frontlift eller frontlæsser, og chaufføren bestemmer om joysticket skal benyttes til fronten eller til fjernventilerne bag på traktoren, fortæller Poul Wade. Hydraulikydelsen på traktoren er på 167 liter pr. minut.

Der er også passagersæde og køleskab i kabinen, og på Agritechnica præsenterer McCormick desuden en ny terminal, hvor traktorens funktioner sætte op, og da traktoren bliver ISO-BUS kompatibel kan redskaber også styres derfra. Desuden kommer McCormick også med integreret autostyring der også styres fra terminalen.

- Terminalen kommer i en 8 tommer samt en 12 tommer touch følsom skærm, påpeger Poul Wade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis traktoren købes uden terminal styres traktorens informationer fra displayet foran rattet.

Automatisk transmission

Transmissionen kommer fra ZF og består 24 frem og 24 gear tilbage fordelt i seks grupper med fire powershiftgear i hver gruppe. Alle gear kan sættes til at skifte automatisk, og traktoren kan sættes op til at skifte gear ud fra motoromdrejninger på motoren, hvor der kan vælges mellem mest økonomisk kørestil eller kørestil med maksimal power fra motor gennem gearkasse til hjulene.

40 kilometer i times opnået ved 1.600 motoromdrejninger.

- På Agritechnica præsenterer vi trinløs transmission i X7-serien. Den trinløse transmission leveres også fra ZF, og topfarten er 50 kilometer i timen, fortæller Poul Wade, som dog gør opmærksom på, at på det danske marked vil traktorens topfart være 40 kilometer i timen som opnås ved 1500 motoromdrejninger.

Motorer med SCR

De firecylindret modeller har betegnelsen X7.4 og her er det en 4,5 liters FPT motor der gemmer sig under den røde motorhjelm. De firecylindrede modeller strækker sig fra 131 til 175 hk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

X7.6 er modelbetegnelsen for de sekscylindrede modeller som går fra 175 til 212 hestekræfter.

Motorerne i både den fire- og sekscylindret model har SCR-teknologi for at overholde Tier4I-kravene. Traktorerne overholder altså ikke Tier4F-kravene der træder i kraft fra første januar 2014 for effektklasse fra 130 kW.

- Dette skyldes, at vi har opbygget et lager med Tier4I motorer som vi må benytte i overgangsperioden, fortæller Poul Wade.

- Når vores lager er opbrugt bliver Tier4F-motorerne monteret på traktorerne. Her overholdes de strengere krav med ren SCR-teknologi og med en vedligeholdelsesfri DOC-katalysator. Vi forventer at have Tier4I-motorer på lager for to års produktion, fortæller Poul Wade.