Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny Krone med smal indføring

Af Morten Damsgaard - 8. jan. 2016 KL. 14:35

  • ww179677_1
  • ww179677_2
  • ww179677_3
  • ww179677_4
  • ww179677_5
  • ww179677_6
  • ww179677_7
  • ww179677_8
  • ww179677_9
  • ww179677_10
  • ww179677_11
  • ww179677_12
  • ww179677_13
  • ww179677_14
  • ww179677_15
  • ww179677_16
  • ww179677_17

Krone skiller sig ud på markedet med smallere indføring i Big X-serie.

Den nye serie skiller sig først og fremmest ud fra de øvrige Big X-finsnittere med en smallere indføring, som kun er 650 millimeter i modsætningen til den større finsnitter-serie, hvor indføringen er 800 millimeter bred.

Krone fortæller, at det netop har været hele omdrejningspunktet for udviklingen af den nye finsnitter-serie.

En millimeter pr. hekstekræft

Ud fra udgangspunktet med en hestekraft pr. millimeter snittecylinder, udviklede Krone en 500 millimeter bred snittecylinder og indføring.

Krone sammensatte en komplet finsnitter og satte den ud til forskellige kunder som en prototype på en finsnitter med 500 hestekræfter.

Efter mange forsøg og undersøgelser fandt Krone frem til, at der kan være 25 procent afvigelse til hver side - altså 25 procent heste flere og 25 procent færre hestekræfter pr. millimeter snittecylinder. Den mest optimale bredde blev dermed 650 millimeter på den nye Big X-serie.

Det bedste afgrødeflow kommer dog ikke kun ud fra bredden på indføringen, men også vinklen, som materialet kommer ind i finsnitteren med. For at få det bedste flow igennem finsnitteren er det ifølge Krone ikke lige meget, hvordan snittecylinderen er placeret i forhold til pick-up'en eller majsskærebordet.

Derfor er den nye serie finsnittere udstyret med et excentrisk beslag til hjulnavet. Afhængigt af hvilke hjul der monteres på finsnitteren, er det muligt at ændre højden på forakselen, og dermed kan der monteres 42 tommer hjul på finsnitteren. Den maskine vi har set nærmere på i PowerGear Preveiw havde da også 900/60 R42 forhjul monteret.

Ingen indføringsramme

I bestræbelserne på at lave en hurtig tilkobling af skærebord, hvor PTO-akslen eksempelvis selv spændes på, og få mere plads omkring indføringen for et bedre udsyn, har Krone udviklet en ny indføringsramme - eller mangel på samme.

Det er nemlig sådan, at den traditionelle indføringsramme, som man er vant til at se på selvkørende finsnittere, er væk på de nye Krone finsnittere. Det er ellers normalt i indføringsrammen, at indføringen kan pendulere sidevejs for at få skærebordet til at følge jordoverfladen.

Krone har lavet et helt nyt penduleringssystem, hvor det er bunden af indføringen, der sørger for, at skærebordet følger overfladen med udgangspunkt fra midten af indføringen. To cylindere sørger for at pendulere indføringens bund med signalet fra sensorer på skærebordet.

At monteringsgrebet er lavet om for en hurtigere tilkobling har betydet, at Krone har lavet nye majsskæreborde til den nye finsnitter-serie, som nu findes helt fra seks rækker op til 12 rækker. Majsbordene kan foldes sammen til vejtransport i enten to eller tre sektioner.

Lav bagende

Bagenden er lav på den nye finsnitter-serie. Dette skyldes flere ting. Blandet andet er baghjulene ophængt uafhængigt af hinanden, hvilket betyder, at hjulene bevæger sig op og ned enkeltvis, og ikke på en aksel om samme omdrejningspunkt, og derfor optager det ikke plads i motorrummet. At hjulene er enkelt ophængt giver også en skrap venderadius, og faktisk er den nye Krone-serie den eneste finsnitter på markedet, som leveret med en affjedret bagaksel.

At motoren ligger på tværs i finsnitteren giver også mulighed for en lav bagende, og desuden giver det en mere direkte drevlinje.

Effekten leveres fra MTU, og motoren i de to mindste modeller er 12,8 liter og 15,6 liter på de to største modeller, alle er sekscylindrede motorer med SCR-teknologi for at overholde Stage 4-kravene.

Brændstoftanken kan som ekstraudstyr komme helt op på 1.500 liter, og ender dermed som verdens største brændstoftank til en finsnitter. AdBlue tanken er på 140 liter.

Tilkobling med remme

De nye finsnittere har fået helt nye drivlinier med tilkobling af snittercylinderen med en remstrammer i stedet for en kobling og gearkasse for enden af motoren.

Remmen fra motoren i bag kører til snitter-cylinderen, men kører i midten af finsnitteren omkring en gearkasse, hvor to hydraulikpumper er monteret, som sørger for tilkobling af skærebord og indføring.

Dette gør finsnitteren i stand til at reversere skærebord og indføring for sig selv, uden at skulle reversere snittecylinderen.

At der tilkobles hydraulisk betyder også, at finsnitteren kan lave en trinløs justering af hastigheden på indføring og skærebordet fra kabinen.

Adgang til servicering og nedsænkning af corncracker, sker i rummet bag blæserhuset. Nedsænkning af corncrackeren sker hydraulisk med en håndpumpe, og corncackeren kan også svinges bagud og opbevares i rummet bag blæserhuset. Her vil en græstragt sættes ind i afgrødelinjen.

At corncrackeren sænkes neden ud af finsnitteren, betyder også, at man ikke behøver noget løfteudstyr for at løfte crackeren ud af finsnitteren, men man i princippet kan tage hele corn-crackeren ud i marken uden hjælpemidler.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs artiklen på dit foretrukne medie

Læs artiklen på Tablet

Tablet

Læs artiklen på Smartphone

Smartphone

Læs artiklen på Desktop

Desktop/E-avis

Læs artiklen på Print

Print