Somme tider står producenterne over for modsatrettede krav, eksempelvis den tyske vognfabrik, Krampe. På den ene side vil landmænd og entreprenører gerne have vogne med større og større volumen - men vognene skal også være nemme at manøvrere med.

Det er med de krav i baghovedet, at Krampe har udviklet sin seneste nyhed, vognen Krampe DA 34 "Roadrunner".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med nyheden er det lykkedes for Krampes ingeniører at kombinere to 18-tons tipvogne i én vogn. Den ni meter lange "Roadrunner" kan sluge op til 47 kubikmeter, og nyttelasten er 24 tons.

Ifølge en pressemeddelelse fra Krampe er den store fordel vognens nemme manøvrering. Nyheden er beregnet til at gøre tjeneste året rundt og kan således om vinteren monteres med dæk med et højere tryk.

Til blandede arbejdsopgaver på vej og mark under høsten er den tiltænkt dæk med lavt tryk, type 560/60 R 22,5 på den forreste aksel og på bagakslerne dæk i dimensionen 600/55 R 26,5. Den bageste aksel er medstyrende - igen af hensyn til manøvredygtigheden. Vognen har luftaffjedring og er angiveligt meget komfortabel at køre med.

Roadrunner kan leveres som en traditionel tipvogn - eller i en version med trevejs-tip.

Den første vogn af slagsen er netop leveret til en entreprenør i Nord-Rhein Westphalen.