Forud for Agritechnica sidste år præsenterede John Deere en ny powershift-transmission med 23 gear frem og 11 bak. Transmissionen kalder John Deere for e23 og på Agromek har den premiere på dansk grund.

Transmissionen er i følge John Deere fire procent mere økonomisk end den trinløse AutoPowr-transmission.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette skyldes, at transmissionen er fuldt mekanisk hele tiden, hvor en trinløs transmission kun har mekanisk overførsel af effekt i bestemte områder, mens det øvrige er hydraulisk overførsel.

John Deere fortæller, at de ser en tendens til, at flere efterspørger de fulde mekaniske transmissioner i stedet for de trinløse, da udnyttelsen og økonomien er større ved trækopgaver end med den trinløse transmission.

Man skal dog ikke sammenligne denne transmission med DirectDrive fra John Deere, som besøgende også har mulighed for at prøve på Agromeks testbane.

Tre kørerområder

Den nye e23-transmission kan betjenes på tre forskellige måder. Man kan vælge selv at skifte mellem samtlige gear, eller lade transmissionen skifte alle gear selv.

- Desuden er der en tredje mulighed, hvor traktoren skifter gear ud fra nogle parametre, chaufføren selv bestemmer. Skal traktoren være mest effektiv, mest økonomisk eller måske holde sig inden for et givet område, som kan være aktuelt ved PTO-arbejde, er nogle af de ting, der kan indstilles, forklarer Neil Macer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye traktorer på standen

Den nye e23 transmission vil være at finde på Agromeks testbane, hvor den ligger i en John Deere 7290R, som er den anden største model i den nye 7R-serie fra John Deere.

På standen vil topmodellen - John Deere 7310R være at finde, og netop John Deere 7310R har PowerGear haft igennem testluppen.

Der vil desuden også være nye 6R-modeller på standen.

Den nye serie består af tre modeller: 6175R, 6195R og 6215R med effekter fra 175 til 215 hestekræfter. Motoren er blevet opdateret til nye 6,8 liters John Deere motor med SCR-teknologi. Motorerne lever derfor op til de nyeste Tier 4 Final miljøkrav med tilsætning af AdBlue samt EGR-system med recirkulering af udstødsningsgassen og dobbelt turbo-teknologi.

John Deere fortæller, at AdBlue forbruget er helt nede på crika tre procent, da man fortsat køre 75 procent recirkulcering af udstødningsgassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye serie har desuden fået opdateret kabinen og er blevet udstyret med den fjerde generation af CommandArm-armlænet, som er kendt fra de nyeste 7R og 8R-serie.