Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny JCB er målrettet landbruget

Af Morten Damsgaard - 7. aug. 2015 KL. 13:48

  • ww155620_1
  • ww155620_2
  • ww155620_3
  • ww155620_4
  • ww155620_5
  • ww155620_6
  • ww155620_7
  • ww155620_8

JCB er klar med en afløser for 2000-serien, og rykker op over 200 hestekræfter med hydraulisk firehjulsstyring og intelligent affjedring.

Efter mere end fem års udvikling er JCB nu klar med en afløser for 2000-serien. Den nye serie er døbt 4000, og den har ikke bare fået nyt design. Der er tale om en komplet ny traktor, som dog stadig har Fastrac-koncepterne, men faktisk løfter dem op på et nyt og mere spændende niveau.

Fastrac-konceptet betyder blandt andet, at der er tale om en traktor, hvor traktoren er bygget på ét fuldsvejset chassis, kabinen er placeret i midten, der er fuld affjedring på både for- og bagaksel, traktoren kører stærkt, og har derfor både skivebremser på samtlige fire hjul med ABS, og så er traktoren firehjulsstyret.

Hydraulisk styring

Den nye traktorserie kommer i tre modeller fra 160 til 220 nominelle hestekræfter, og med boost når topmodellen op på 235 hestekræfter med 950 newtonmeter.

At den nye traktorserie netop når op over 200 hestekræfter er ret interessant, da den tidligere firehjulsstyrede 2000-serie traktor fra JCB ikke nåede længere op end 170 hestekræfter.

Endnu mere interessant er det, at den nye hjulstyring ikke har en mekanisk forbindelse fra rat til hjul. Det har samtlige af de tidligere Fastrac-traktorer haft, og det skyldes, at traktorerne kunne indregistreres som en lastbil og godkendes til over 70 kilometer i timen.

Den nye serie er "kun" godkendt til 60 kilometer i timen, og det betyder, at styretøjet kan laves hydraulisk, som vi kender det fra samtlige konkurrenter.

Firehjulstyringen kan stilles til kørsel med kun forhjulsstyring, med firehjulstrying, eller en kombination, hvor baghjulene drejer et forudbestemt antal grader efter forhjulene.

Foragerautomatikken kan desuden kodes til at koble firehjulstyringen til, når der køres på forageret.

Hvis der eksempelvis monteres en sprøjtetank på Fastrac'en, så kan de fire hjul indstilles til at følge hinanden i samme spor i eksempelvis et sprøjtespor.

At styretøjet er sat sammen med hydraulikslanger og rør, betyder også, at kabinen kan vippes, hvis der er behov for at komme ned til transmissionen under kabinen.

Intelligent affjedring

Transmission har JCB været ude i byen for at købe, og ligesom den store 8000-serie, så er det Agco's trinløse transmission som ligger under kabinen.

Selve bagtøjet med liften sidder ikke boltet direkte sammen med transmissionen, som man ser hos de øvrige konkurrenter, her sidder der kardanled mellem, så bagakslen kan affjedre frit i forhold til resten af chassiset.

Både for og bagaksel er affjedret, og det er den intelligente affjedring, som JCB også benytter på den større 8000-serie.

Det betyder, at når der eksempelvis hænges en tung liftplov i traktorens liftarme, så tilpasser traktoren selv affjedringen efter, at vægtfordelingen mellem for og bagaksel bliver så optimal som muligt.

På den nye 4000-serie kan der sættes op til fire tons vægt bag førerhuset, og hvis der eksempelvis skal spændes en sprøjtetank på, så har affjedringen faktisk en frigang på hele 15 centimeter, som kan bruges ved af- og påmontering.

10 procent større kabine

Kabinen på den nye 4000-serie er også nyudviklet, og JCB fortæller, at den er 10 procent større. Den er bred, som man er vant til fra JCB, hvilket giver plads til et bredt førersæde, og et lige så bredt passagersæde. Førersædet kan drejes 20 grader til venstre og hele 50 grader til højre.

Man kommer dermed til at sidde næsten med siden til bagruden, hvorfra liftarmene faktisk kan ses, da JCB har valgt at lave pladsen bag kabinen forholdsvis kort.

Kabinen indeholder opbevaringsrum såsom køleskab, og har en terminal på højrearmlæn, som også er kendt fra 8000-serien.

Fra terminalen indstilles og justeres hele traktoren, og JCB har en ret detaljerig foragerautomatik, hvor næsten alle tænkelige funktioner kan lægges ind.

Den trinløse transmission har også mange indstillingsmuligheder, og hvis man ønsker det, kan den faktisk sættes op, så man kan bruge den som en PowerShift-transmission med 18 "gear". Noget det amerikanske marked har efterspurgt.

Selvom transmissionen bygges af Agco, så har JCB selv udviklet transmissionsstyringen, og i år er det faktisk 10 år siden JCB startede med det.

Nordisk motor

Motoren har JCB også hentet fra Agco, og Agco Power motoren er på 6,6 liter, og overholder de nye Tier 4 Final med ren AdBlue, og der er derfor ingen EGR-teknologi, med sod og afbrænding af partikler til følge i et DPF-filter. Der sidder et DOC-filter, som er vedligeholdelsesfrit og eneste formål, er at ilte udstødningsgassen, så AdBlue'en lettere blandes med udstødningsgassen før de reagerer i SCR-katalysatoren.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame