Maskinbladet, Agritechnica.

New Holland er nu klar med virksomhedens anden generation hydrogen traktor. Traktoren er blevet dobbelt så stærk som prototypen, der blev præsenteret på Sima i 2009.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktoren, som har navnet NH2, er bygget op på kroppen af en New Holland T6.140, og den vil være i stand til at foretage de samme opgaver i marken som søstermodellen T6.140 med dieselmotor.

Brændselsceller i stedet for dieselmotor

Den traditionelle dieselmotor er skiftet ud med to El-motorer i NH2, og disse to el-motor får deres energi fra brændselsceller. I brændselscellerne procederes der elektricitet ud af brint.

NH2, som New Holland viste frem på Sima-messen i 2009, var en prototype, hvor New Holland gjorde sig de første erfaringer i arbejdet med brintdrevet maskiner. Nu har New Holland optimeret næste generation og forventer at sætte den i arbejde til sommer i 2012.

Det bliver på landbruget La Bellotta i Italien, som får traktoren sat til rådighed for testkørsel.

Opdateret med dobbelt effekt

At brændselsceller forsyner en el-motor med energi er ikke nyt på NH2. Det nye på anden generation af NH2 er en effektforøgelse på 100 procent. På den første hydrogen-traktor havde New Holland installeret i alt 256 brændselsceller, mens der på anden generation er 384 brændselsceller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er vigtigt, at temperaturen holdes konstant på de mange brændstofceller, forklarer Peter Jansen, Fiat Professional og Industrial Vehicle Style Director.

Han fortæller, at der i alt er placeret syv kølere og 30 kølervinger rundt om traktorens førerhus for at køle traktoren tilstrækkeligt ned under kørsel.

De to el-motorer leverer kraft til henholdsvis hydraulik, pto og trækkraft. På den første hydrogen traktor, lå effekten på hver motor på 50 kilowatt, mens den nye NH2 leverer 100 kilowatt på hver el-motor.

- Det maksimale omdrejningsmoment ligger på hele 1200 newtonmeter, og hydraulikydelsen er 113 liter i minuttet. Traktoren er desuden udstyret med trinløs transmission og har en tophastighed på 50 kilometer i timen. Der er endda gjort forberedelser til frontlæsser, og traktoren er også udstyret med affjedret foraksel, fortæller Peter Jansen.

I forhold til første generation har den nye generation NH2 en større tankkapacitet. Den første generation hydrogen traktor fra New Holland havde en tankkapacitet på 2,4 kilogram hydrogen. Den nye NH2 kan have hele 8,2 kilogram hydrogen med sig, hvilket gør den i stand til at køre i tre timer under belastning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Landmand skal fremstille brændstof selv

NH2 har ingen problemer med at overholde de skrappe emissionskrav. Faktisk producerer NH2 ingen skadelige partikler overhovedet - kun varme og vanddampe.

- Når hydrogen bliver brændt af i brændselscellerne, sker der en kemisk proces, hvor vand bliver affaldsproduktet.

- Ikke nok med at traktoren ikke udleder giftige partikler - vi forsker også i, hvordan landmanden selv kan dyrke sit eget brændstof til traktoren. Der arbejdes i øjeblikket i flere forskellige metoder til udvendig af hydrogen, forklarer Peter Jansen.

En af metoderne til fremstilling af hydrogen er en elektrolyse af vand, hvor ilt og hydrogen molekyler afskilles ved hjælp af energi fra solceller. En anden metode er en omdannelse af dampe fra naturgas eller biogas. Her kan landmandens biogas på den måde levere brændstof til NH2.

- Vi vil under alle omstændigheder prøve at finde den bedste metode, så landmanden selv kan producere sit brændstof, pointerer Peter Jansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Indtil videre vil der blive opsat en brinttank på testgården i Italien, som kan fylde traktoren op med brint under et meget højt tryk på 350 bar.