Svenske Markus Ågren er ny Business Director for Case IH Nordic & Baltic - en stilling han tiltrådte den 16. april.

Han bor i Helsingborg og får base hos Case IH Nordic & Baltic i Albertslund ved København, hvor han får ansvaret for det 13 mand store team.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Markus Ågren kommer til Case IH med en bred erfaring fra kendte mærker inden for lastbilbranche, trailerbranchen og ikke mindst finansieringsbranchen, hvor han også har arbejdet med finansiering af landbrugsmaskiner.

Fleksibel finansiering

Netop finansiering er et af de områder, han vil arbejde intenst med baseret på de erfaringer han har gjort sig fra andre brancher.

- Lastbil- og trailerbranchen er meget langt fremme med finansielle løsninger. Også når det gælder udstyr og tilbehør som eksempelvis dæk. Vi kan lære af de brancher. Der kan man for eksempel leje en trailer i bare en enkelt dag, fortæller Markus Ågren.

Han lægger op til at bringe de finansielle løsninger til landbrugsmaskiner til det næste niveau ved at udvikle den finansielle palet med flere fleksible og kundetilpassede tilbud.

Markus Ågren vil særligt fokusere på, at de finansielle løsninger bliver mere fleksible.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg mener, vi kan opnå en betydelig synergi i forhold til Case IH's fantastiske produkter, siger han.

Rette løsning

Markus Ågren mener, at det er vigtigt, at Case IH's forhandlere og sælgere finder løsninger, der er tilpasset kundens behov - også ved valg af finansielt produkt.

- Vi vil fokusere på at blive mere fleksible og finde de rette løsninger for kunderne - også i fremtiden, siger Markus Ågren.

- Vi vil derfor arbejde med, at sælgere ikke bare skal være sælgere, men bliver rådgivere for kunderne, hvor perspektivet er at finde den rette løsning for kunden, både når det handler om valg af maskine og den finansielle løsning, tilføjer Markus Ågren.

Try and Buy

- Case IH har vældig gode produkter, og vi kan opnå meget ved at tilpasse den bagvedliggende finansiering og øge fokus på kundernes mulighed for at prøve produkterne, siger Markus Ågren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han vil derfor lægge vægt på, at få flere maskiner ud til afprøvning hos kunderne, inden de beslutter sig for at købe.

- Typisk er en demonstration kun en enkelt dag. Med en lidt længere periode - et par uger eller måske en måned - har landmanden mulighed for at få en meget bedre følelse med en maskine og dermed et helt andet indtryk end ved en kortere afprøvning, siger Markus Ågren.

Et af redskaberne til at give kunderne denne mulighed kaldes Try and Buy - altså prøv og køb - og er et af de finansielle produkter, Markus Ågren vil søsætte.

- Vi kan for eksempel leje en traktor ud på korttidsleje, så kunden har mulighed for at prøve den grundigt, inden han køber den - eller bliver inspireret til at købe en senere, siger Markus Ågren.

- Det er som sådan ikke nyt, for koncepter findes, men vi har ikke brugt det meget, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Markus Ågren nævner, at han er åben for at afsøge nye finansielle produkter, selv om efterspørgslen efter dem måske ikke er der i dag.

- Men de vil komme, når produkterne er der, er han overbevist om.

Forhandlere udvikles

Et andet fokusområde i Markus Ågrens virke bliver udviklingen af de private forhandlere i Danmark og Sverige samt importørerne for Norge, Finland, Island og Baltikum.

- Landmænd og maskinstationer er lige så afhængige af deres maskiner som langturschaufføren er af sin lastbil. Derfor er det vigtigt for Case IH at have dygtige samarbejdspartnere, der kan tilbyde landmanden den bedst tænkelige rådgivning både i forbindelse med køb og finansiering, og så sandelig også når det handler om service og at maskinerne kan holdes kørende, når der er travlhed i marken, siger Markus Ågren.

- I Norden og Baltikum har vi et godt forhandlernetværk, og vi vil gerne medvirke til at udvikle forhandlerne yderligere. Vi vil se, hvad de har behov for, og vi vil gerne ændre deres mindset, så det kommer til at handle om at finde de bedste løsninger for kunderne, siger Markus Ågren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han tilføjer, at det ikke kun handler om salgsøjeblikket og den efterfølgende servicering.

- Vi skal have fokus på serviceniveauet under hele kundens ejerskab af en maskine.

Krav til forhandlere

Markus Åberg suppleres af Case IH's danske marketingdirektør med ansvar for Europa, Mellemøsten og Afrika, Peter Friis, som ikke forventer en revolution i forbindelse med Markus Ågrens tiltræden.

- Nu skal Markus lige lære forhandlerne at kende, og det er klart, at vi som producenter vil stille nogle krav til dem. Det er krav, som udspringer af vores fokus på kunden, for det er vigtigt, at forhandlerne kan supportere kunderne, siger Peter Friis.

I takt med den teknologiske udvikling af produkterne, vil der ifølge Peter Friis være forhandlere, som ikke kan leve op til kravene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det vil være en løbende proces, siger han.

Kvalificeret team

Markus Ågren understreger dog, at der allerede er meget godt at sige om både Case IH og forhandlerne.

- Jeg er positivt overrasket over det store arbejde, der bliver gjort hos Case IH og i hele servicenetværket i Norden og Baltikum, og jeg kan konstatere, at vi har et stabilt og kvalificeret internt team, siger han.

Men han forventer alligevel at kunne se ændringer i form af et øget aktivitetsniveau i salgsarbejdet både centralt hos Case IH og hos forhandlerne.

- Flere jordbrugere skal prøve Case IH. På det område vil man se en øget aktivitet, siger Markus Ågren, som allerede fra første dag har mulighed for at fortælle forhandlerne om sine ambitioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sin første uge som ny Business Director for Case IH Nordic & Baltic tilbringer han nemlig i Slovakiet sammen med blandt andre nordiske og baltiske Case IH-forhandlere og sælgere, som er på intern efteruddannelse.