Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Nu ligner T6 resten af New Holland-familien

Af Mads Blenker - 17. mar. 2016 KL. 11:39

  • ww193413_1
  • ww193413_2
  • ww193413_3
  • ww193413_4
  • ww193413_5

I forbindelse med indførslen af de nye Stage IV-krav har New Holland opdateret T6-serien. Det betyder blandt andet større akselafstand for modellerne med fire cylindre.

I 2015 blev der indregistreret 57 enheder fra New Hollands T6-serie i Danmark, og det gør T6?eren til mærkets næstmest populære serie i Danmark - kun overgået af storebroren T7.

I forbindelse med indførselen af Stage IV-emissionskravene har New Holland givet hele T6-serien en opdatering. I hovedtræk drejer det sig om en ny styling, så T6?eren nu ligner T7, T8 og T9-serierne, længere akselafstand på modellerne med fire cylindre og sidst men ikke mindst den opgraderede motor. Ifølge Maskinbladets oplysninger vil den nye T6 ramme det danske marked til sommer.

citat startcitat start

Vi leverer nu en traktor, der er mere kraftfuld og mere responsiv

- Sean Lennon, chef for traktorer hos New Holland.

citat slutcitat slut

Nye krav

Den nye T6 opfylder Stage IV-emissionsbestemmelserne med New Hollands ECOBlue Hi-eSCR (High-Efficiency Selective Catalytic Reduction)-teknologi. Med dette efterbehandlingssystem får motoren tilført ren luft, forbrændingen optimeres, momentet og brændstofeffektiviteten øges.

De nye T6-motorer opnår bedre præstation ved at øge udgangseffekten fra hver cylinder. Den nye motorstyringsenhed lader motoren opnå maksimalt moment hurtigere og lader motoren arbejde længere ved lave omdrejninger, så den yder bedre end den tidligere motorgeneration. Med EPM udvikler motoren øget effekt og moment afhængigt af belastningen på transmission, hydraulik og kraftudtag. På T6.165 kan den yde op til 33 ekstra hestekræfter, når der er behov for det. ESM (Engine Speed Management) sørger for, at motorens hastighed fastholdes ved skiftende belastninger, ved anvendelser der kræver en konstant kraftudtagshastighed eller for at bevare en fast hastighed fremad i vanskeligt terræn.

Fortsat seks cylindre

T6-serien går nu fra at bestå af både seks og firecylindrede modeller, til kun at bestå af fire cylindrede modeller og en enkelt seks cylindret model. Det drejer sig om topmodellen T6.180, som kun leveres med seks cylindre. Den nye topmodel med fire cylindre i serien er nu T6.175, som er blevet 15 hestekræfter stærkere end den tidligere topmodel: T6.160. Alle modeller med fire cylindre kan leveres med trinløs transmission, som New Holland kalder AutoCommand.

Selvom det kan ligne, at New Holland er ved at udfase T6-modellen med seks cylindre, er det ikke umiddelbart tilfældet.

- På den tekniske side, kan vi godt få en motor med fire cylindre til at yde det, som T6'eren med seks cylindre gør. Når vi beholder en model med seks cylindre, så skyldes det, at det er noget, som kunderne efterspørger. Folk er vant til at køre med en traktor med seks cylindre, og det vil mange gerne blive ved med, sagde Sean Lennon, der er chef for traktorer hos New Holland, ved et pressemøde i Lyon, som Maskinbladet deltog i.

Længere akselafstand

Det er også værd at bemærke, at T6-modellerne med fire cylindre har fået en længere akselafstand, og det betyder, at totallængden er den samme for både den seks-cylindrede og de fire-cylindrede modeller. Ifølge New Holland har man øget akselafstanden på modellerne med fire cylindre, så der bliver plads til større dæk, som bedre kan overføre det øgede antal hestekræfter til jorden. Samtidig er der også blevet plads til en brændstoftank på 230 liter.

På trods af, at akselafstanden er blevet øget til 2642 millimeter, så har New Holland formået at bibeholde venderadiusen på 4300 millimeter, som også var tilfældet i den tidligere generation af fire-cylindrede T6'ere. Den forholdsvis lave venderadius er vigtigt for en all-round traktor som New Hollands T6, der ofte bliver brugt under trange forhold. Derfor har New Holland også undgået at gøre den nye generation højere end tidligere. Derudover har New Holland opgraderet TerraGlide affjedringen i forakslen.

- Vi leverer nu en traktor, der er mere kraftfuld og mere responsiv. Vi har udvidet akselafstanden på hele rækken. Det giver mere greb i underlaget og en mere behagelig kørsel, når man har store redskaber eller vogne på. Den nye serie vil være med til at booste effektiviteten og produktiviteten hos landmanden, og med en større brændstoftank, vil landmanden få mere tid i traktoren, og mindre tid ved tankpumpen, sagde Sean Lennon.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs artiklen på dit foretrukne medie

Læs artiklen på Tablet

Tablet

Læs artiklen på Smartphone

Smartphone

Læs artiklen på Desktop

Desktop/E-avis

Læs artiklen på Print

Print

reklame