Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt har fremsendt betænkning til Folketinget over lovforslaget, der blandt andet skal forhøje hastighedsgrænsen for traktorer og for motorredskaber

Det betyder, at godkendte eller registrerede traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer kan synes og godkendes til at køre med op til 40 km/t. - mod 30 km/t. i dag, hvis køretøjerne opfylder visse tekniske betingelser.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

En arbejdsgruppe fandt på baggrund af en gennemgang af ulykkesstatistikken for traktorer i perioden 2006-2010, at der ikke var grundlag for at konkludere, at hastigheden er afgørende for omfanget af ulykker med traktorer, og at der derfor ikke var basis for at tillægge traktorernes hastighed særlig opmærksomhed i forbindelse med ulykkesforebyggelsen.

Ingen betænkeligheder

En stor del af ulykkerne finder sted i forbindelse med krydsninger og svingninger, og det blev vurderet, at ulykkerne ofte skyldes, at modparten ikke opfatter traktorførerens hensigt korrekt, hvilket kombineret med modpartens høje hastighed og traktorførerens utilstrækkelige orientering er årsag til en stor del af ulykkerne.

Arbejdsgruppen fandt samlet, at der ikke var afgørende færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder imod at forøge hastighedsgrænsen for traktorer og motorredskaber fra 30 km/t. til 40 km/t, men anbefalede samtidig, at der, som betingelse for forøgelsen af hastighedsgrænsen, blev stillet krav om, at køretøjerne opfylder visse supplerende tekniske krav, herunder til bremser og dæk, idet en forøgelse af den faktiske hastighed medfører en forøgelse af bremselængden.

Forsvarligt indrettet

Arbejdsgruppen anbefalede desuden, at der stilles skærpede krav til erhvervelsen af kørekort til traktor/motorredskab, men det krav bliver ikke en del af den nye lovgivning.

Transport- og bygningsministeren foreslår derfor, at der indføres en ordning, hvorefter traktorer og motorredskaber samt påhængskøretøjer til disse kan føres med op til 40 km/t. For at sikre at køretøjer, som omfattes af ordningen, er forsvarligt indrettet til at køre 40 km/t., vil der blive fastsat en række nærmere krav til køretøjernes indretning og udstyr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den foreslåede ordning omfatter godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt vogntog bestående af en godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller registrerede påhængskøretøjer.

87.000 traktorer

De køretøjer, som omfattes af ordningen, skal inden ibrugtagning være godkendt i forhold til de særlige krav, der gælder for ordningen og opfylde detailforskrifternes krav til indretning og udstyr. Desuden vil et køretøj efter de almindelige regler kunne indkaldes til syn, hvis der eksempelvis en vejkantskontrol konstateres fejl eller mangler på køretøjet.

Der er i dag i omegnen af 87.000 godkendte eller registrerede traktorer i Danmark. Køretøjerne, der omfattes af den nye ordning, skal af kontrolhensyn være forsynet med nummerplader samt med et mærke, som tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til at køre 40 km/t.

Men der kommer ikke skærpede krav om køreuddannelse, idet ministeriet lægger vægt på oplysninger om, at cirka halvdelen af eleverne på landbrugsskolerne tager kørekort til traktor, og at eleverne i den forbindelse gennemgår teoriundervisning og praktisk undervisning.

Ministeriet lægger desuden vægt på det begrænsede antal af alvorlige ulykker med traktorer, og at hastigheden ikke er en væsentlig faktor for ulykkernes opståen.