Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Nicheprodukter gør FMR landsdækkende

Af Louise Gregersen - 20. maj. 2019 KL. 11:12

  • ww320457_1
  • ww320457_2
  • ww320457_3
  • ww320457_4
  • ww320457_5

FMR Maskiner tilpasser sig landbrugets udfordringer og kundernes nye købemønstre. Det betyder valg og fravalg, der er nødvendige.

Selvom FMR Maskiner har ligget på adressen i Nykøbing i over 40 år, så er det ikke alt ved maskinforretningen, der er som dengang.

- Det er ikke nogen gammeldags, traditionel maskinforretning. Vi forsøger at tilpasse den til den nye verden, vi lever i, siger Henrik Rasmussen. Han overtog den fra sin far, Fin M. Rasmussen, som gik på pension i 2012. Henrik Rasmussen understreger, at lokalerne langt fra matcher det, som foregår i forretningen.

- Faciliteterne svarer ikke til de aktiviteter, vi har. Men det er bevidst. Vi har ikke satset på en stor glasfacade, siger han og fortsætter:

- Så derfor har vi hellere servicevogne, der kommer ud. Med fem store, veludstyrede servicebiler er konceptet med, at vi kommer ud til kunderne ikke nyt for os, selvom vi godt kan se, at nye aktører i branchen forsøger at lancere dette, som noget de har fundet på. Vi har arbejdet sådan i mange år, siger Henrik Rasmussen. FMR Maskiner har valgt at tage store skridt mod en nytænkende og anderledes satsning. Det er især sket, efter Anders Højte er blevet medejer i foråret 2018.

Må tilpasse sig markedet

For nylig besluttede makkerparret at frasælge have- og parkafdelingen, som et bevidst valg for at styre forretningen mod de nye tider.

- Vi er igang med et nyt koncept, og vi har lige nu fokus på at bygge det nye op. Vi har for nylig frasolgt have- og parkafdelingen, for vi mener, man er nødt til at vælge, siger Henrik Rasmussen.

Det nye koncept går i højere grad mod salg af nicheprodukter såsom roeoptagere fremfor fokus på mærkebestemt salg.

- Vi vil gerne bevare vores egen forretning, og derfor har vi ikke kun lagt os fast på mærker, men i højre grad også på nicheprodukter. Vi er en mindre maskinforretning, og vi ville have svært ved at klare os på traditionel vis, fordi markedet har ændret sig så drastisk, siger Anders Højte.

Samtidig med etablerede mærker som Lemken har de også gjort det til en god del af forretningen at sælge brugte maskiner.

- Vi har gjort det til en stor del af forretningen at omsætte brugte maskiner. På grund af vores brede netværk i branchen ved vi altid, hvor vi kan afsætte brugte maskiner, siger Henrik Rasmussen.

Satser på synlighed

Det er nicheprodukterne, som FMR Maskiner har valgt at satse yderligere på.

- Vi kombinerer nicheprodukter med vores egen forretning. Det er en måde, vi ser vores berettigelse, siger Henrik Rasmussen.

For det handler om at tilpasse sig de udfordringer, landbruget står overfor i øjeblikket.

- I takt med, at der bliver færre landmænd, så skal vi også have udvidet vores forretning. Med vores egne produkter kan vi være landsdækkende, siger Anders Højte.

Derfor satser de også på at række ud over den lokale efterspørgsel. Det gør de blandt andet ved at være synlige til diverse events; dyrskuer og Agromek. Det er også derfor, at kundetyperne hos FMR Maskiner spænder bredt.

- Vores kunder er alle fra den lokale landmand, der er kommet her i forretningen i 40 år til en svensk godsejer, der vil spare penge ved at så direkte med en Mzuri såmaskine, siger Anders Højte.

Det stiller også krav til fagligheden hos sælgerne, som FMR Maskiner også har i fokus.

- Købemønsteret har ændret sig ved, at kunderne i højere grad køber via telefon og over nettet, hvor de måske tidligere tog ud og undersøgte og kiggede på maskinerne. Det stiller krav til vores faglighed og det er endnu vigtigere i dag, at vi er specialister, siger han.

Her har de to makkere stærke kort på hånden, mener de selv.

- Vores store forcer er vores netværk i branchen, ligesom vi har stor faglig viden. Når man køber noget hos os, så følger der en stor del viden og rådgivning med i pakken, siger Henrik Rasmussen.

Anders Højte slår fast, at fagligheden er et stærkt fokus for forretningen.

- Det, som vi sælger, er kun noget, vi selv kunne finde på at købe. Vi er selv landmænd, og vi vil kunne stå på mål for det, vi laver. Det bagvedliggende skal være i orden, siger han.

Det er i det hele taget værdi for kunderne, som optager Henrik Rasmussen og Anders Højte. Det er også det, de mener, der er fremtid i.

- Vi bliver i højere grad deres sparringspartner, som skal tilføre værdi, og vi skal derfor tilbyde noget unikt for kunden, siger Anders Højte og tilføjer.

- Et eksempel på dette er for eksempel produkterne fra engelske Mzuri, som er førende indenfor direkte såning og StripTill. Her har vi virkelig set positive resultater direkte på kundernes bundlinjer. Et andet eksempel, hvor produktet ved hjælp af ny teknologi giver et direkte afkast, er skærebordene fra tyske Geringhoff. Med det 3-delte skærebord, hvor både flexkniven, rammen og vinden er delt, bliver det muligt at få endnu større udbytte med hjem fra marken, fortæller han.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame