New Holland lancerer et patenteret intelligent anhængerbremsesystem på sine T7 AutoCommand- og T6 AutoCommand-traktorer. Denne nyudvikling, der vandt sølvmedalje på Agritechnica, øger stabiliteten ved deceleration med en anhænger, især på overflader med lav friktion, hvilket øger sikkerheden ved transport og arbejde i marken. Systemet sikrer, at traktorens og anhængerens decelerationshastighed afpasses efter hinanden, når føreren reducerer traktorens hastighed udelukkende med transmissionen uden at anvende driftsbremsen.

Det skriver New Holland i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Normalt vil anhængerens moment alene presse mod traktoren, når hastigheden på en traktor og anhænger reduceres udelukkende med transmissionen og motorbremsning. Denne kraft kan give ustabilitet, hvilket potentielt kan medføre, at traktoren slingrer og kommer på tværs, især på stejle skråninger eller på overflader med lav friktion som f.eks. isglatte veje eller græs.

Det intelligente anhængerbremsesystem registrerer reduktionen af traktorens hastighed og beregner decelerationskraften ved hjælp af en momentføler i transmissionen. En elektrisk styret anhængerbremseventil aktiverer derpå automatisk anhængerbremsen for at reducere anhængerens hastighed med samme forhold som traktorens. Denne automatiske bremsning forhindrer, at anhængeren skubber traktoren, hvilket forbedrer dens stabilitet og forebygger risikoen for, at traktoren slingrer og kommer på tværs. Der kræves ingen ændringer af den eftermonterede anhænger eller redskab.

Den kontrollerede og harmoniserede bremsekraft, mellem traktor og anhænger, der frembringes af det intelligente bremsesystem, betyder endvidere, at traktorens og anhængerens standselængde faktisk er den samme som traktorens alene, selv om det eneste føreren har gjort er at reducere hastigheden ved hjælp af transmissionen.

Denne nye funktion supplerer listen over bremsefunktioner, der allerede kan fås på New Holland-traktorer, herunder den udstødningsbremse og ABS-systemet.