Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Multitraktor med fuldautomatik

Af Morten Damsgaard - 23. nov. 2017 KL. 06:27

  • ww271744_1
  • ww271744_2
  • ww271744_3
  • ww271744_4
  • ww271744_5
  • ww271744_6

SynTrac er ikke bare en multitraktor til flere opgaver - det er samtidigt også en maskine, som har et nyt tilkoblingskoncept, som ikke er set før

Den løb med en stor del af opmærksomheden under Agritechnica 2017, hvor den for første gang have officiel verdenspremiere: SynTrac fra Østrig.

Og det er også med rette, at der var ekstra fokus på denne multitraktor, for foruden at være en traktor der med firehjulsstyring, træk på alle hjul, tophastighden på 80 kilometer i timen og fuldaffjedring så rummer den også hidtil ukendt teknologi, som eksemeplvis det faktuk, at SynTrac-traktoren selv kan koble ikke spænde redskaber foran og bag på traktoren på og af på ét enkelt minut - den kan også montere en ekstra aksel på ét minut - endda en ekstra aksel med træk.

citat startcitat start

Indtil videre er der tale om en prototype, men vi forventer den på markedet inden 2020.

- Anna Putz, udviklingschef hos SynTrac.

citat slutcitat slut

Det bedste fra to verdner

- Vi har kombineret fordele fra en lastbil med en traktor, og får både en maskine, som er hurtig på vejen, samt stærk i marken, fortæller Anna Putz, udviklingschef på projektet.

Hun påpeger blandt andet den 9,3 liters CAT C9-motor, som yder 420 hestekræfter, som både giver stor kraft i marken, men samtidigt overholder både Tier 4 Final-kravene, som traktorer skal overholde samt Stage V-kravene, som lastbiler i Europa skal overholde.

Der ligger en trinløs transmission i maskinen med to køreområder. Et område fra 0 til 60 kilometer i timen, hvor momentetoverførsel er kraftigere end anden køreområde som går fra 0 til 80 kilometer i timen.

Automatik på flere områder

- Konceptet er bygget op fra den tilgang, at maskinen skal vær hurtig at omstille. Det betyder, at vi har udviklet en maskine, som allerede i standard udgaven er højt specificeret - eksempelvis vil maskinen automatisk kunne tilkoble seks dobbeltvirkende hydraulik tilkoblinger, strøm-stik, elektriske tilslutninger på 24 volt og maksimalt 125 ampere strømoverførsel, 8 bars luft tilkoblinger, luftbremser, PTO-udtag i både for- og bagende samt Iso-bus-tilslutninger, fortæller Anna Putz og fremhæver også muligheden for en ekstra aksel:

- Syntrac er som standard en fire hjulet maskine med træk på samtlige hjul, som også er styrebare. Vi kan også monterer en ekstra aksel på maskinen, som også vil fungere, som de øvrige aksler, med at være styrbare og trækkende, og også denne aksel kan vi hurtigt tilkoble maskinen. Måske vil ét enkelt minut ikke kunne gøre det på nuværende tidspunkt - men det er bestemt planen, at vi skal ende i det tidsrum.

Hun fortæller desuden, at skulle de 420 hestekræfter ikke være nok, er der mulighed for tilkobling af en ekstra 'power-bank', i form af en ekstra motor, som eksempelvis i hjemlandet Østrig, kan være til gavn for snerydning, hvor mange sneslynger kræver flere hestekræfter, end SynTrac kan levere som standard.

Maskinen vejer 10,3 ton og har en hydraulikyddelse på maksimalt 250 liter i minuttet.

Til spørgsmålet om prisen fortæller udviklingenschefen:

- Indtil videre er der tale om en prototype, men vi forventer den på markedet inden 2020, og jeg vil tro prisen ender på 340.000 euro, hvilket svarer til 2.533.000 danske kroner.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame