Der er ikke noget værre, end at komme ud i marken med servicebilen, få værktøjet slæbt med hen til den nedbrudte maskine, og når vinkelsliberen startes op, tager den 10 omgange inden batteriet er fladt.

Måske har køreturen fra værksted til mark være for kort til at få strøm på batterierne, eller måske har der været for mange forbrugere i servicebilen der skulle lades op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Enheden er meget kompakt og fylder ikke mere end en kasse printerpapir.

- Anders Brønserud, Clayton Powe

Løsningen kan nu komme fra Clayton Power, som med den nye 28 kilos LPS-modul kan leverer den kompakte løsning, som har fire enheder samlet i én: lader, batteri, booster og omformer.

- Enheden er meget kompakt og fylder ikke mere end en kasse printerpapir, fortæller Anders Brønserud fra Clayton Power.

Den lette vægt skyldes blandt andet batterierne, som består af Lithium Ion batterier.

Hurtig opladning

Der er flere muligheder i systemet. Omformeren gør det muligt både at benytte 12 og 230 volt fra enheden, og effekten kommer fra 1.056 kWh Lithium-batterier, som ved 230 volt og 200 Watt forbrug holder i fire timer og 30 minutter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved opladning under kørsel med bilens overskydende energi oplades systemet på 1 time og 40 minutter.

- Når der er tale om lithium-batterier kan vi bedre tillade 'sjatladning' på batterierne uden at beskade dem. Var der tale om bly-batterier skulle de oplades helt, før opladning af nyt strøm begynder, forklarer Anders Brønserud og påpeger, at et blybatteri typisk kan klarer 350 op- og afladninger, mens et litium batteri klarer op til 2.000 op- og afladninger.

Litium-batterier kan aflades med over 80 procent, uden batteriet tager skade, mens blybatterier aldrig kan aflades med mere end 50 procent.

- Litium-batterier er software styret, så batteriet selv lukker ned, når der er 20 procent strøm tilbage. Nøjagtigt som en mobiltelefon, hvor der også er Litium-batterier i, fortæller Anders Brønserud

Mobil løsning

Da enheden blot vejer 28 kg kan den let tages ind og ud af servicebilen. Det gør enheden egnet til brug i værksteder, hvor der måske er behov for håndværktøj med ledning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis enheden forbruger 500 watt i 30 minutter, så er vi nede på 30 procent kapacitet, og så vil det tage 30 minutter at lade enheden op, hvis den er tilsluttet bilens batteri, forklarer Anders Brønserud og tilføjer.

- Sammenligner man med et lignende anlæg, som er baseret på blybatteri, vil det veje 80 kg.

Indbygget booster

Moderne varevogne, som opfylder de seneste motorkrav med blandt andet AdBlue, vil sænke ladespændingen, og dermed kan det være rigtigt svært at lade eksterne batterier op i biler uden brug af en booster, som leverer den ekstra strøm, der er nødvendig.

Clayton Power har derfor indbygget et booster i enheden, som ved hjælp af forbindelse til bilens batteri, kan fortsætte opladning af eksterne batterier eller forbruger igennem Clayton Power, uden at malke bilens batteri helt for strøm.

- Et elektronisk indbygget laderelæ, sørger for at slå boost-funktionen fra, så man er sikker på, at der er strøm nok på bilen, til at den kan starte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange brancher

Det er helt nyt, at Clayton Power går ind i branchen for maskinforretninger og landbrugsbedrifter, som har brug for en mobil strømgenerator, men Anders Brønserud mener bestemt der er en fremtid:

- Lige nu er vi i gang med at leverer 200 anlæg til TDC, og vi har også flere anlæg i landets ambulancer, så der er ingen tvivl om, at produktet er i orden.