Den store nyhed fra Mølbro i år er det nye system M7 til jordbearbejdende redskaber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salgschef Jens Skytte er meget hemmelighedsfuld omkring, hvad systemet formår. Han afslører dog, at systemet kan effektivisere tidsforbruget ved skift af sliddele - så landmanden kan spare tid i den hektiske jordbearbejdningsfase.

Mølbro har desuden støvet det gamle M5-system af og tager også det med på Agritechnica. M5-systemet blev oprindeligt lavet til Kverneland, men nu har Mølbro udvidet det, så systemet kan bruges til flere plov-mærker på markedet.

M5-systemet er et plovskær, der er delt i to med et kortere skær og en slidspids, som ligger i samme niveau, hvor jorden glider hen over.

- Det giver et mindre turbulent forløb og dermed et mere ensartet slid. Desuden er der en bedre jordsøgningsevne på skæret, forklarer Jens Skytte.

Afkølingen er vigtigst

Mølbro har i 65 år lavet sliddele til redskaber, og målet er, at delene ikke blot skal supplere de originale sliddele, men give redskabet en mere effektiv og energibesparende ydelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er vanskeligt at dokumentere, at sliddelene hjælper med til en brændstofbesparelse, men vi har en tro på, at vores produkter - der er fremstillet til at glide lettere gennem jorden - er med til sænke brændstofforbruget, fortæller Jens Skytte.

Han understreger desuden, at en høj stålkvalitet er med til at gøre sliddelene ekstra solide.

- Teknikken til at opnå delenes egenskaber er en kombination af teori, 3D-tegninger, praktiske forsøg i marken og mange års erfaring med varmegrader, legeringer og tidsforløb under opvarmning og afkøling. Især afkølingen og afkølingshastigheden er meget vigtig for slidstyrke og smidighed, siger Jens Skytte.