Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Én million kyllingebakker med dyrevelfærdsmærket

Af MAN - 3. jun. 2019 KL. 13:46

Nye tal viser, at der er godt gang i salget af kyllingekød med dyrevelfærdsmærket. Mange forbrugere vil gerne betale lidt mere for højere dyrevelfærd.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen mener dog, at potentialet for kyllingekød med velfærdsmærket er endnu større. Mange vil gerne betale lidt mere for, at kyllingen på middagstallerkenen har haft mere plads og en kortere tur til slagteriet, viser nye branchetal.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen lancerede for godt et halvt år siden det statslige dyrevelfærdsmærke til kyllingekød, og salgstallene viser, at forbrugerne allerede har lagt mere end én million bakker med for eksempel kyllingefileter og lår i indkøbskurven.

- Jeg glæder mig over, at mange forbrugere vælger den kylling, som har haft bedre dyrevelfærd, inden den havnede i køledisken. Også selvom den måske koster et par kroner ekstra. Når landmændene ser, at forbrugerne er klar til at betale, så har de en god grund til at skrue op for dyrevelfærden. Det er hele ideen bag vores dyrevelfærdsmærke, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Hjertekyllinger

Kødet kan få enten et, to eller tre hjerter afhængigt af niveauet for dyrevelfærden. Det er fælles for de tre trin, at kyllingen kommer fra en race, der vokser langsommere end konventionelle slagtekyllinger, at den har mere plads, og at turen til slagteriet er kort.

Selvom mærket er kommet flyvende fra start, så mener ministeren dog, at potentialet er større endnu.

- Én mio. bakker er rigtig meget kyllingekød, men vurderingen hos både mig og i branchen er, at flere og flere går op i, at dyret på middagsbordet har haft et godt liv. Derfor er jeg også sikker på, at endnu flere fremover vil gå efter den gode dyrevelfærd, når de køber ind, siger Jakob Ellemann-Jensen.

I en ny forbrugerundersøgelse, som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen, svarer omkring 70 procent, at de i nogen, høj eller meget høj grad er klar til at betale lidt ekstra, hvis de er sikret, at kyllingen er opdrættet med fokus på bedre dyrevelfærd. Undersøgelsen viser også, at godt halvdelen af forbrugerne kender det statslige dyrevelfærdsmærke.

Mærkningen

Forbrugerne kan finde det statslige dyrevelfærdsmærke på kyllingekød i Bilka, Aldi, Føtex, Meny, Rema1000 og Netto.

Kriterier for dyrevelfærdsmærket på kyllingekød:

- Et hjerte = Langsommere voksende racer, mere plads, øget kontrol med skader på trædepuder og mindre transporttid.

- To hjerter = Kravene fra ét hjerte plus endnu mere plads og miljøberigelse i form af fx grovfoder, beskæftigelsesmateriale eller adgang til frisk luft.

- Tre hjerter = Kravene fra ét og to hjerter plusmeget mere plads, attraktivt udeareal med fx træer eller buske og bedre mulighed for aktivitet og beskæftigelse.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame