Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Michelin fuldender VF-vogntoget

Af Morten Damsgaard - 26. jun. 2019 KL. 12:15

Nu er det muligt at gå 40 procent ned i luftryk fra foraksel på traktor til bagaksel på gyllevogn.

Sverige: På Borgeby Fältdagar viser Michelin en ægte verdensnyhed i form af VF-teknologi på vognhjul.

Det er første gang nogensinde, at en dækproducent viser VF-teknologien på vognhjul, som ifølge foreskrifterne i VF-teknologi enten kan øge belastningen med 40 procent eller sænke lufttrykket med 40 procent ved samme belastning.

- Tidligere har mange gjort meget ud af at sænke lufttrykket i traktorens dæk for at passe ordentligt på jorden og sænke brændstofforbruget - men ofte er den efterfølgende vogn i form af gyllevogn, græsvogn eller måske møgspreder kommet med tradionel dækmontering og måske over tre bars luft og alligevel ødelagt, det som man prøver at undgå med traktoren, fortæller Aage Boller, salgschef hos Michelin.

Fire størrelser

- Det er fortid nu, og i første omgang tilbyder vi løsningn i fire forskellige størrelser fra 1,38 til 1,68 meter i diameter, fortæller den danske salgschef, som på Borgeby Fältdagar viser en 710/50R26.5 løsning på en to akslet Tebbe staldgødningsspreder.

Den nye serie af vogndæk med VF-teknologi hedder CargoXBib.

- Vi har allerede solgt det første sæt i Danmark til en maskinstation, som skal have det monteret på en frakørselsvogn.

Det største dæk i serien er indtil videre 750/60 - 30,5, som har 1,68 centimeter i diameter.

Lufttryksregulering giver mening

Den udstillede Tebbe-spreder på Borgeby er desuden udstyret med PTG-lufttryksreguleringssystem

.- For at få fuld udnyttelse af VF-dækkene, så kræver det lufttryksregulering, og det er absolut et must, fortæller Aage Boller.

Han fortæller, at sammenlignet med de tidligere dæk, så kan de nye klarer eksempelvis 10 ton aksel og en hastighed på 40 kilometer i timen med 1,4 bar, mens den gamle serie gjorde det ved 1,8 bar.

- Det passer jo ret godt med de 40 procent, fortæller den danske slagschef.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame